Реалізація моделі формування професійної компетентності навчально-допоміжного персоналу вищого навчального закладу в умовах інтеграції формальної, неформальної та інформальної освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Мета публікації полягає в обґрунтуванні моделі формування професійної компетентності навчально-допоміжного персоналу вищого навчального закладу та визначенні умов її реалізації. У результаті аналізу наукових праць, узагальнення педагогічного досвіду запропоновано модель, визначено її структурні компоненти. Доведено, що головною умовою реалізації моделі формування професійної компетентності є інтеграція формальної, неформальної та інформальної освіти. Результати дослідження можуть бути використані у процесі підготовки, адаптації, підвищення кваліфікації персоналу вищих навчальних закладів. Реалізація моделі дасть змогу сформувати систему професійно важливих і необхідних для здійснення професійної діяльності знань, умінь, якостей. У подальших дослідженнях варто зосередити увагу на вимірюванні рівнів сформованості означеної компетентності.
The results of the study conducted on the professional competence level of the support staff of higher education institutions proved the need in elaboration and realization of an effective model of competence development. Therefore, the research is aimed at establishing the model of professional competence development of support staff and defining the conditions for its implementation. Following the analysis of academic works and pedagogical experience generalization, the author brings forward the model of professional competence development, a holistic and pedagogically sound system which consists of structural components aimed at professional development of the support staff of higher education institutions. The research defines and characterizes its structural components: purpose, targets, principles, methodological approaches, content, forms, methods, criteria, rates and levels of formation, result. The research shows that the main prerequisite for the implementation of the professional competence development model is the integration of formal, non-formal and informal education. This process is aimed at professional competence development of support staff, formation of complex skills which encourage applying acquired knowledge while performing their job duties. The implementation of the professional competence development model includes four components: short-term courses; long-term off-the-job capability development courses; work-based learning and self-learning. The results of the research can be applied for training, adaptation and competence development of support staff of higher education institutions. The investigation, justification and implementation of the model of professional competence development of support staff will ensure the topical educational results from the above mentioned staff and will allow the formation of the system of knowledge, skills and abilities, which are professionally essential and vital for the professional activity. In perspective, the subsequent research should be aimed at measuring the levels of professional competence that support staff has developed in order to demonstrate the effectiveness of the model.
Опис
Ключові слова
професійна компетентність, формування професійної компетентності, модель, навчально-допоміжний персонал, інтеграція формальної, неформальної та інформальної освіти, професійна діяльність, структурні компоненти, professional competence, professional competence development, model, support staff, integration of formal, non-formal and informal education, professional activity, structural components
Бібліографічний опис
Жихорська, О. В. Реалізація моделі формування професійної компетентності навчально-допоміжного персоналу вищого навчального закладу в умовах інтеграції формальної, неформальної та інформальної освіти [Текст] / О. В. Жихорська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – № 10 (54). – С. 85–95 .