Аналіз сутності поняття «цінність» у теоретичних наукових джерелах

Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті проаналізовано та обґрунтовано зміст поняття «цінність». Розглянуто теорії цінностей та концепцію морального позитивізму. Визначено відмінності між концепціями цінностей у філософії. Розглянуто проблему формування й вибору цінностей у педагогіці. Сформульовано авторське визначення дефініції «цінність» як реального поняття про об’єкт, відображений, усвідомлений і оцінений суб’єктом у процесі оволодіння моральними знаннями та практичним досвідом у сфері моральної свідомості суспільства. Визначено змінність і постійність як якості цінностей.
In our time the young generation faces the dilemma of selecting values and orientations in the background of socio-economic instability, a fall in the living standards of the population that naturally causes the contradictory positions of the student youth in relation to their values and their behaviour. So, the author pays attention to the analysis of such definition as «value» in different scientific sources. As the philosophy considers the existence of man and the development of the sense of life and its separate aspect – ethics, first of all, help to define the aims of education, extracting and exploring the values to which in the process of education should be combined with each person. Socio-historical, socio-economic, political, psychological phenomenon have different semantic sounding of the concept of «value», depending on the actual conditions of life of the particular society, the stages of development of the state, public attitudes of the community. It is known that the educational process can never be successful if it will not generate in the person value approach to specific phenomena of reality. Because one or another object of the spiritual or the material spheres of human life should be the goal of achieving actions but to it the object must be perceived as the value which is necessary to be mastered. More often to the universal values constituting the Fund Absolutes, adopted include the so-called «triads»: a set of socio-ethical qualities, giving an idea of the personality of a perfect man (educational ideal). In folk pedagogy it is mind, kindness, diligence, in ancient philosophers this is truth, goodness, beauty; in Christianity – faith, hope, love. Renaissance with its inherent belief in man, as the centre of the universe, recognizes the higher ground of being – value of personality. The meaning of definition «value» has been analyzed and grounded in the article. The theories of values and conception of moral positivism have been examined. The differences between conceptions of values in philosophy have been defined. The problem of forming and choice of values in pedagogics has been considered. The definition of the concept of «value» as a real notion about the object reflected, realized and appreciated by the subject in the process of mastering the moral knowledge and practical experience in the moral consciousness of the society has been formulated. Variability and continuity have been determined as quality values.
Опис
Ключові слова
цінність, концепція морального позитивізму, концепції цінностей, особистість, ціннісний підхід, суб’єкт, об’єкт, ціннісні установки, матеріальні цінності, value, conception of moral positivism, conceptions of values, personality, valuable approach, subject, object, valuable installations, material values
Бібліографічний опис
Сікалюк, А. І. Аналіз сутності поняття «цінність» у теоретичних наукових джерелах [Текст] / А. І. Сікалюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 1 (35). – С. 410–416.