Оптимізація фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів на основі використання елементів олімпійської освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті автор проаналізував процес оптимізації фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів на основі використання елементів олімпійської освіти. Процес фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів потребує вдосконалення в контексті залучення нових форм і засобів фізичної підготовки, покращення теоретичних знань, підвищення мотивації до занять. Олімпійська освіта виявилася дієздатним інструментом інтенсифікації процесу гармонійного розвитку молоді, залучення її до цілеспрямованих занять фізичними вправами, ведення здорового способу життя.
The article devotes to the optimization of physical education of students of higher educational institutions using Olympic education elements. The process of student’s physical education needs to improve the new forms and instruments of physical and theoretical preparation. A modern system of education and training is impossible without optimal maintenance of a number of elements which makes the society: social, economic, valeological, environmental, political, legal. It is possible to assume that one of the solutions to this complex problem could be to build education and educational systems based on the ideology of Olympism, which, together with the teaching of health may be the core of the system, its invisible design. Olympic education is proved to be a real instrument of young people’s harmonious development process, intensification and their drawing to the physical exercises training. The purpose of the article is to analyze the physical education contents of the students of pedagogical higher educational institutions, their motivational priorities regarding physical culture to develop the content of the experimental curriculum of physical education, focused on the harmonious development of the personality in accordance with the ideals of Olympism. The research methods are the analysis of scientific literature and materials on the Internet, the analysis of archival and documentary materials, sociological methods. The study of motivational priorities of the students in relation to classes of physical education has showed that only 41% of the students positively relate to data classes. 38% of the students do not like the lessons of physical education, but they visit them regularly (57%); only 33% of the students attend them irregularly, and in general 10% of the students do not attend these classes. The main factor that determines the interest in classes of physical education at the university is a variety of educational material (12.9%). In accordance with a purpose of the article we have developed a pilot program of the physical education students which contains the elements of knowledge about Olympism in the theoretical section, as well as Olympic education practical character, used for the students. Its aim is to promote the education of harmoniously developed personality, ready for professional activities, physical education and healthy lifestyles in practice. In addition, an innovation that distinguishes our experimental program from traditional, is the inclusion of sports holidays dedicated to the Olympic Games.
Опис
Ключові слова
олімпійська освіта, фізичне виховання, студенти, оптимізація, Olympic education, physical education, students, optimization
Бібліографічний опис
Томенко, О. А. Оптимізація фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів на основі використання елементів олімпійської освіти [Текст] / О. А. Томенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 1 (35). – С. 387–395.