Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2329
Title: Особливості міжкультурної комунікації: педагогічне спілкування у вузівській іноземній аудиторії
Other Titles: The Features of Cross-Cultural Communication: Pedagogical Communication in High School Foreign Audience
Authors: Головко, В. А.
Holovko, V. A.
Keywords: міжкультурна комунікація
педагогічне спілкування
іноземна аудиторія
педагогічні умови
соціокультурна спрямованість
cross-cultural communication
pedagogical communication
foreign audience
pedagogical conditions
sociocultural orientation
Issue Date: 2014
Citation: Головко, В. А. Особливості міжкультурної комунікації: педагогічне спілкування у вузівській іноземній аудиторії [Текст] / В. А. Головко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 1 (35). – С. 302–308.
Abstract: У статті розглянуто педагогічне спілкування в іноземній аудиторії вищого навчального закладу. Проаналізовано й розкрито зміст педагогічних технологій для формування вмінь міжкультурного спілкування через психолого-педагогічні заходи, спрямовані на досягнення оптимальної ефективності формування процесу комунікативної моделі в іноземних студентів. Визначаються суперечності, форми й особливості зазначеного процесу. Акцентовано, що педагогічне спілкування у вузівській іноземній аудиторії реалізується шляхом використання методу групових експертних оцінок і завдяки педагогічним умовам формування вмінь міжкультурного й міжособистісного спілкування: удосконалення методики проведення занять з іноземними студентами, урахування в навчально-виховному процесі соціокультурних особливостей представників іноземних країн. Висвітлено педагогічні умови формування означеного процесу. Наведено визначення терміну «педагогічне спілкування».
The article considers pedagogical communication in foreign audience of higher educational institution. The content of pedagogical technologies for formation of cross-cultural communication abilities with the help of the psychological and pedagogical actions directed at the achievement of the optimum efficiency of communicative model process of foreign students is analyzed. In the growth of cross-cultural communication forces scientists pay attention to the problem of mutual understanding of different cultures representatives and make teachers looking for the ways that would promote simplification of this process. Training of specialists in this area is an important component in modern society. Language is a peculiar reflection mirror of each separate nation culture. The facts of public life are reflected in the language phenomena given to speaking audience. Problems of foreign language learning as the means of communication are indissolubly merge with problems of studying of public and cultural life of the countries and the people speaking this language. Each class with the foreign audience is the intersection of cultures, they practice cross-cultural communication because each foreign word reflects the foreign world and foreign culture: behind each word there is an idea caused by national consciousness of the world. Cross-cultural communication is the difficult process which demands from all the participants not only linguistic, but also culturological skills which considerably facilitate mutual understanding of cultures in the course of communication. The article also defines contradictions, forms and properties of this process. The special attention is paid to the features and an orientation of cross-cultural communication. Pedagogical conditions for its formation are pointed out. Term «pedagogical communication» is characterized as the professional communication of the specialist with all participants of studying and educational process which is directed at the creation of optimum conditions for achievement the purposes, education and study tasks. It is emphasized that pedagogical communication of the teacher and foreign students is not only the exchange of educational information, but also an interaction of the teacher and the audience, directed at education and development of foreign students. It concludes that there are reserves of the teaching and educational process improvement and development on the bases of cross-cultural competence of foreign students. It is claimed that the increase of pedagogical skills as the set of pedagogical knowledge and abilities has to become the main thing in pedagogical communication with foreign students.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2329
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Osoblyvosti mizhkulturnoi komunikatsii.pdf520,83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.