Система дослідження та класифікація комп’ютерно-орієнтованих завдань

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглядаються переваги застосування комп’ютерного навчання у вищих навчальних закладах, зокрема, значне розширення навчальної інформації, активізація пізнавальної активності, удосконалення практичних умінь і навичок, варіативність навчання, індивідуалізація і диференціація навчання. Проаналізовано систему дослідження комп’ютерних технологій у сфері освіти та класифікацію комп’ютерно-орієнтованих завдань і їх застосування у вищому педагогічному навчальному закладі. Визначено основні чинники підтримки навчального процесу за допомогою комп’ютерно-орієнтованих завдань. Показано перелік можливостей застосування комп’ютера в педагогічному процесі. Акцентовано увагу на основні проблеми застосування комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання. Продемонстровано загальновизнані дидактичні принципи навчання.
The paper discusses the benefits of computer-based training in higher education, namely, a significant expansion of educational information, activation of cognitive activity, improvement of practical skills and skills training variation, individualization and differentiation of instruction. The system of study of computer technologies in education and the classification of computer-oriented tasks and their use in higher pedagogical education are revealed in the article. The main factors that support the learning process by using computer-based tasks are analyzed. The list of opportunities offered by the computer in the educational process is displayed. Attention is focused on the main problems of the use of computer-based learning tools. We demonstrate the general didactic principles recognized in teaching. The essence of the concepts of computer-oriented learning, computer-oriented tasks, activation, cognitive activity, variability studies, teaching individualization, and differentiation of instruction is studied. The experience in the use of computer-oriented tasks shows that the most effective form of using software tools in the training process is their inclusion in the program-methodical complexes which means using the software with the accompanying printed materials designed for the teacher and also for the students. It is considered that the transfer to new computer-oriented teaching technologies, creation of conditions for their development, approbation and introduction in the educational process is a difficult pedagogical task that requires solution of the whole complex of psychological, pedagogical, organizational, educational-methodological, technical and other problems. Based on theoretical and empirical research the analysis of neobhidist transition from utilitarian and pragmatic approach in learning and education creative personality, capable of full social and professional adaptation, i.e., to self-determination and self-realization is made. The experiment proved that this can be achieved by creating conditions for the transition from the familiar and comfortable for the teacher subject-object paradigm of learning and education for a new, subject-to-subject paradigm of education. We prove that the creation of such conditions is possible only if the development and application of new and effective educational computer technology take place.
Опис
Ключові слова
комп’ютерно-орієнтоване навчання, комп’ютерно-орієнтовані завдання, активізація, пізнавальна активність, варіативність навчання, індивідуалізація навчання, диференціація навчання, computer-oriented learning, computer-oriented tasks, activation, cognitive activity, variability studies, teaching individualization, differentiation of instruction
Бібліографічний опис
Чекан, О. І. Система дослідження та класифікація комп’ютерно-орієнтованих завдань [Текст] / О. І. Чекан // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 1 (35). – С. 271–278.