Вивчення наукової та педагогічної спадщини вчених Новоросійського університету засобами сучасних технологій навчання

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглянуто особливості вивчення історичного розвитку наук про землю в Новоросійському університеті в межах проектної технології навчання, визначено вимоги щодо організації проектної діяльності майбутніх учителів, окреслено тематичні напрями педагогічних проектів для студентів геолого-географічного факультету, визначено внесок провідних учених Новоросійського університету у світову науку, охарактеризовано критерії оцінки виконання студентами педагогічного проекту, в основі якого лежить розвиток пізнавальних навичок студентів, умінь самостійно набувати знання, орієнтуватися в інформаційному просторі та розвивати критичне мислення.
The article describes the features of the study of the historical development of earth sciences at the Novorossiysk University in the framework of project learning technology, the essence of which is to stimulate students’ interest to certain problems, implying possession of a certain amount of knowledge and through project activity, which provides a solution to one or a number of problems, to show the practical application of the gained knowledge. The requirements for the organization of project activities of students on the history of the development of national education and science in the study of the course «Pedagogy» are identified. While working on the organization of project activities it is necessary to adhere the following requirements – the definition of particular problem, theoretical and practical significance of the results, the independent activity of students, the use of scientific methods of research, discussion of the results, evaluation of the project, the findings, design and presentation of the results of the project activity, the designation of new research problems. The thematic areas of pedagogical projects for geological students – Faculty of Geography are determined, the contribution of leading scientists of Novorossiysk University in the world of science, such as V. I. Lapshin, F. N. Shvedov, O. V. Klosovskyy, M. A. Ahanin, N. I. Andrusov, G. I. Tanfilev, M. I. Pirogov, M. Lange is defined. These scientists made scientific discoveries in the southern region, explored the geography and history of our region, developed geographic and teaching science in Novorossiysk imperial University, took care of charity. The evaluation criteria of performing students pedagogical project are described – the quality of work, validity and completeness of responses, of speech, business skills, achievement of the goal. Study of scientific and pedagogical heritage of Novorossiysk University scientists by modern technology is an important tool of learning of the organization of independent work of students in geography, because in the basis of this method is the development of their cognitive skills, abilities to acquire pedagogical knowledge independently, to navigate in the information space and to develop critical thinking.
Опис
Ключові слова
географічні науки, історія педагогіки, Новоросійський університет, проектна технологія, підготовка вчителів географії, geographical science, history of pedagogics, Novorossiysk University, project technology, geography teachers training
Бібліографічний опис
Прокоф’єва, Л. Б. Вивчення наукової та педагогічної спадщини вчених Новоросійського університету засобами сучасних технологій навчання [Текст] / Л. Б. Прокоф’єва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 1 (35). – С. 87–96.