Методологічні підходи до формування професійної готовності вчителя математики до використання засобів комп’ютерної візуалізації математичних знань

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті піднімається питання визначення методологічної основи формування професійної готовності майбутніх учителів математики до використання засобів комп’ютерної візуалізації математичних знань. Обгрунтовано, що системний підхід забезпечує цілісність педагогічного процесу з характерними ієрархічністю й наступністю; використання інтегрованого підходу сприяє появі нової якості інформатико-математичних знань та технологічних умінь; компетентісний підхід є важливим із позицій технологічної практики навчання; акмеологічний підхід забезпечує подальшу рефлексію професійної діяльності з індивідуальним проектуванням самовдосконалення і саморозвитку.
The aim of the article. The article reveals the question of determination of methodological basis of forming of professional readiness of the future mathematics teachers to the use of the tools of computer visualization of mathematical knowledge. Research methods: theoretical (analysis and systematization of philosophical, pedagogical and psychological literature, works of the local and foreign authors, legal documents, teaching materials) and empirical (research and compilation of the national and international teaching experience, observation, introspection) with the help of which effective approaches to teacher training in mathematics are defined. Results. Methodological bases of formation of professional readiness of mathematics teachers to use TCVMK reflect the relationship and interaction of different approaches of general scientific and specifically-scientific methodology in the context of formation of professional readiness of the mathematics teachers for the use of mathematical knowledge computer visualization tools. Among the existing approaches to preparing teachers of mathematics in the context of formation of their professional readiness to use mathematical knowledge computer visualization tools the author has identified systems approach, activity approach, competence approach, integrated approach and acmeological approach. Conclusions. The systems approach ensures the integrity of the educational process which is characterized by hierarchy and continuity; using of integrated approach promotes the emergence of a new quality of knowledge of informatics and mathematic and technological skills; competence approach is important from the standpoint of practice learning; activity approach ensures activity skills; acmeological approach provides further reflection of our activity and professional activities of colleagues with orientation on individual self-improvement and self-development. The perspectives of further research. The further researches will be directed at defining principles of forming the professional readiness to use computer visualization tools of mathematical knowledge.
Опис
Ключові слова
формування професійної готовності, готовність до використання засобів комп’ютерної візуалізації, системний підхід, діяльнісний підхід, компетентісний підхід, інтегрований підхід, акмеологічний підхід, методологічні основи, підходи в навчанні, formation of professional readiness, readiness for the use of computer visualization tools, systems approach, activity approach, competence approach, integrated approach, acmeological approach, methodological foundations, approaches to learning
Бібліографічний опис
Семеніхіна, О. Методологічні підходи до формування професійної готовності вчителя математики до використання засобів комп’ютерної візуалізації математичних знань [Текст] / О. Семеніхіна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. – № 2 (66). – С. 129–138.