Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2102
Title: Коррекция и реабилитация детей с особыми потребностями: социально-политический вопрос нашего времени
Other Titles: Correction and Rehabilitation of Children with Special Needs: Social and Political Question of Nowadays
Authors: Меттіні, Еміліано
Mettini, Emiliano
Keywords: ювенільна юстиція
економіка
законодавство
дитина
Хартія фундаментальних прав ЄС
Російська Федерація
винуватий
не винуватий
juvenile justice
economy
legislation
child
Chart of fundamental Rights of EU
Russian Federation
guilty
no guilty
Issue Date: 2015
Citation: Меттини, Э. Коррекция и реабилитация детей с особыми потребностями: социально-политический вопрос нашего времени [Текст] / Э. Меттин // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 6 (50). – С. 127–135.
Abstract: У статті розкривається питання корекції та реабілітації дитини як соціальна й політична проблема 21-го століття, як Європи, так і інших розвинених країн та країн, що розвиваються. Автор думає та доводить необхідність використання наукового міжпредметного підходу до цього питання з тим, щоб було можливо організовувати плідну співпрацю різнихвідомств з метою координації зусиль, спрямованих на вирішення питань, пов’язаних «із темами цієї статті, мають особливе значення для профільних науковців. Крім того, ці теми привертають увагу міжнародної спільноти, оскільки вони долають національні кордони і культурні особливості, викликаючи особливе занепокоєння.
In the paper the problem of correction and rehabilitation of children as a social and political question of the 21st century, concerning either Europe or other developed and developing nations, is discussed. The Author suggests and proves that it is necessary to use an intersubject scientific approach to this question, as far as we have to analyze this topic either from the point of view of social safety net, of pedagogical, psychological sciences and jurisprudence. The aim of the article is to provide an overview of international norms and laws regulating this matter and, on turn, show how all these factors are tightly linked with each other. Moreover, such topics draw international community’s attention to national and cultural characteristics, causing a particular concern. In the paper, the Author led a comparative analyze of history of childhood like a passage of a stage of non-recognition of children as social agents as such to their legal equality, whose top was the Declaration of the Rights of the Child, issued in 1959. In spite of it, the Author alters that the way to come to a complete recognition of children is quite long already, because of the fact that we do not have a complete agreement neither in International right nor in national laws relations between law enforcement community, social services, children and their families. On that premises, Author of the present paper analyzed European, American and Russian system of juvenile justice, and it has been found that there are sharp differences in these systems, because if, on one hand, in Europe, children are given more rights than in America, where the concept “juvenile age” can change according to crime rate in the States. In Russia, situation is more difficult, because there is no developed system of juvenile justice and children are treated like adults, during trails, for example. After his comparative study, the Author could arrive at the conclusion that the state of affairs concerning children with special needs is not fully protected by law. If we take into account the dynamics of macro- and microeconomics, it is clear that go on cost cutbacks in social sphere retarding the regulation of such question as an international generally accepted system concerning the defense of rights of children’s special categories.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2102
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Korrektsyia y reabylytatsyia detei.pdf529,93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.