Візуальне моделювання блок-схем у професійній підготовці вчителів інформатики
Вантажиться...
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Формування алгоритмічного мислення як ключового компоненту професійної підготовки майбутніх учителів інформатики є фундаментальним для їх подальшого успішного оволодіння програмуванням та викладанням цієї дисципліни. Незважаючи на те, що алгоритмічний підхід складає основу програмної діяльності та вимагає вміння аналізувати задачі, мислити структурно та візуалізувати логіку рішень, сучасна університетська освіта часто демонструє фрагментарність у його розвитку. Це призводить до того, що навчання зводиться до механічного розв’язування вправ або заучування синтаксису без глибокого розуміння принципів побудови алгоритмів. У статті досліджено педагогічний потенціал побудови блок-схем як інструмента розвитку алгоритмічного мислення у процесі професійної підготовки майбутніх учителів інформатики. Особливу увагу приділено окресленню педагогічних умов, за яких візуальне моделювання алгоритмів сприяє осмисленому формуванню логіко-структурного мислення студентів, а також аналізу цифрових середовищ, придатних для реалізації такого підходу в навчальному процесі. Аргументовано, що блок-схема виступає проміжною ланкою між вербальним описом задачі та програмною реалізацією, дозволяючи студентам не лише формалізувати алгоритм, а й розвивати здатність до його пояснення в педагогічному контексті. У результаті дослідження виокремлено три групи умов ефективного застосування блок-схем: когнітивно-методичні, організаційно-технологічні та професійно-орієнтовані. Проведено порівняльний аналіз функціоналу цифрових інструментів (Flowgorithm, Visual Paradigm Online, diagrams.net, Blockly, EduBlocks), за результатами якого сформульовано рекомендації щодо їх доцільного використання на різних етапах навчання алгоритмів. Підкреслено необхідність поєднання технічного освоєння середовищ з розвитком педагогічної рефлексії у студентів, що дозволяє сформувати методичну готовність до викладання основ алгоритмізації в умовах шкільної інформатики.
The development of algorithmic thinking as a key component of professional training for future computer science teachers is fundamental to their subsequent successful mastery of programming and effective teaching of this discipline. Although the algorithmic approach forms the basis of software development and requires skills in problem analysis, structured thinking, and solution logic visualization, modern university education often demonstrates a fragmented approach to its development. This results in learning being reduced to mechanical exercise solving or syntax memorization without a deep understanding of algorithm design principles. The article explores the pedagogical potential of constructing flowcharts as a tool for developing algorithmic thinking in the process of professional training of future computer science teachers. Special attention is given to defining the pedagogical conditions under which visual modeling of algorithms contributes to the meaningful formation of students’ logical-structural thinking, as well as to analyzing digital environments suitable for implementing such an approach in the educational process. It is argued that the flowchart serves as an intermediate link between the verbal description of a problem and its programming implementation, allowing students not only to formalize the algorithm but also to develop the ability to explain it in a pedagogical context. As a result of the study, three groups of conditions for the effective application of flowcharts are identified: cognitive-methodological, organizational-technological, and professionally-oriented. A comparative analysis of the functionality of digital tools (Flowgorithm, Visual Paradigm Online, diagrams.net, Blockly, EduBlocks) is conducted, based on which recommendations for their appropriate use at different stages of learning algorithms are formulated. The necessity of combining technical mastery of environments with the development of students’ pedagogical reflection is emphasized, which makes it possible to form methodological readiness for teaching the fundamentals of algorithmization in school informatics.
The development of algorithmic thinking as a key component of professional training for future computer science teachers is fundamental to their subsequent successful mastery of programming and effective teaching of this discipline. Although the algorithmic approach forms the basis of software development and requires skills in problem analysis, structured thinking, and solution logic visualization, modern university education often demonstrates a fragmented approach to its development. This results in learning being reduced to mechanical exercise solving or syntax memorization without a deep understanding of algorithm design principles. The article explores the pedagogical potential of constructing flowcharts as a tool for developing algorithmic thinking in the process of professional training of future computer science teachers. Special attention is given to defining the pedagogical conditions under which visual modeling of algorithms contributes to the meaningful formation of students’ logical-structural thinking, as well as to analyzing digital environments suitable for implementing such an approach in the educational process. It is argued that the flowchart serves as an intermediate link between the verbal description of a problem and its programming implementation, allowing students not only to formalize the algorithm but also to develop the ability to explain it in a pedagogical context. As a result of the study, three groups of conditions for the effective application of flowcharts are identified: cognitive-methodological, organizational-technological, and professionally-oriented. A comparative analysis of the functionality of digital tools (Flowgorithm, Visual Paradigm Online, diagrams.net, Blockly, EduBlocks) is conducted, based on which recommendations for their appropriate use at different stages of learning algorithms are formulated. The necessity of combining technical mastery of environments with the development of students’ pedagogical reflection is emphasized, which makes it possible to form methodological readiness for teaching the fundamentals of algorithmization in school informatics.
Опис
Ключові слова
алгоритмічне мислення, програмування, блок-схема, візуальне моделювання, професійна підготовка, майбутні вчителі інформатики, цифрові інструменти, методика навчання програмуванню, візуалізація, інформатика, algorithmic thinking, programming, flowchart, visual modeling, professional training, future computer science teachers, digital tools, methodology of teaching programming, visualization, informatics
Бібліографічний опис
Момот, Р. Візуальне моделювання блок-схем у професійній підготовці вчителів інформатики [Текст] / Р. Момот, А. Юрченко, О. Семеніхіна // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [ред. рада: О. Боряк, М. Воскоглу, Т. Лукашова та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2025. – Т. 13, № 7. – С. 84–89. – DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol13i7-012