Кроссенс як прийом технології розвитку критичного мислення на уроках математики у початковій школі
Вантажиться...
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена дослідженню кроссенсу як інноваційного прийому технології розвитку критичного мислення на уроках математики в початковій школі. У роботі здійснено аналіз теоретичних основ критичного мислення, яке розглядається як ключова компетентність, що забезпечує здатність учнів аналізувати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки та приймати обґрунтовані рішення. Особливу увагу приділено кроссенсу як головоломці нового покоління, яка поєднує в собі найкращі якості зразу деяких інтелектуальних розваг: загадки, ребусу, головоломки. сприяючи розвитку аналітичних здібностей і системного мислення. У статті описано методичні аспекти впровадження кроссенсу в освітній процес, зокрема етапи підготовки учнів, організацію групової взаємодії та рефлексію результатів. Визначено основні переваги цього прийому, серед яких підвищення мотивації учнів, стимулювання їхньої пізнавальної активності, розвиток навичок самоконтролю та співпраці. Водночас виявлено обмеження, пов’язані з необхідністю адаптації завдань до рівня математичної підготовки учнів і додатковими зусиллями вчителя для підготовки матеріалів. На основі проведеного аналізу запропоновано практичні рекомендації для педагогів, які включають використання простих прикладів на початковому етапі, поступове ускладнення завдань і комбінацію кроссенсу з іншими формами навчання для забезпечення різноманітності. У роботі підкреслюється відповідність кроссенсу принципам конструктивістського підходу, який акцентує на активній ролі учня в процесі пізнання, а також віковим особливостям молодших школярів, що робить цей прийом особливо ефективним у початковій школі. Окреслено перспективи подальшого вивчення кроссенсу, зокрема його адаптацію до інших навчальних дисциплін і розробку цифрових версій для використання на інтерактивних платформах. Наголошується на важливості інтеграції інноваційних методів у освітній процес для формування критичного мислення як основи сучасної освіти.
The article is dedicated to exploring cross-sense as an innovative technique within the technology of developing critical thinking in primary school mathematics lessons. The study analyzes the theoretical foundations of critical thinking, considered a key competency that enables students to analyze information, establish cause-and-effect relationships, and make informed decisions. Particular attention is given to cross-sense as a next-generation puzzle that combines the best qualities of several intellectual activities: riddles, rebuses, and puzzles, fostering the development of analytical skills and systemic thinking. The article describes the methodological aspects of integrating cross-sense into the educational process, including stages of student preparation, organization of group interactions, and reflection on outcomes. The main advantages of this technique are identified, such as increased student motivation, stimulation of cognitive activity, and the development of self-regulation and collaboration skills. At the same time, limitations are noted, particularly the need to adapt tasks to students’ mathematical proficiency levels and the additional effort required from teachers to prepare materials. Based on the analysis, practical recommendations for educators are proposed, including the use of simple examples at the initial stage, gradual escalation of task complexity, and combining cross-sense with other teaching methods to ensure variety. The study emphasizes the alignment of crossense with constructivist principles, which highlight the active role of students in knowledge construction, as well as its suitability for the developmental characteristics of primary school students, making this technique particularly effective in early education. Future research directions are outlined, including the adaptation of crossense to other academic disciplines and the development of digital versions for use on interactive platforms. The importance of integrating innovative methods into the educational process to cultivate critical thinking as a cornerstone of modern education is underscored.
The article is dedicated to exploring cross-sense as an innovative technique within the technology of developing critical thinking in primary school mathematics lessons. The study analyzes the theoretical foundations of critical thinking, considered a key competency that enables students to analyze information, establish cause-and-effect relationships, and make informed decisions. Particular attention is given to cross-sense as a next-generation puzzle that combines the best qualities of several intellectual activities: riddles, rebuses, and puzzles, fostering the development of analytical skills and systemic thinking. The article describes the methodological aspects of integrating cross-sense into the educational process, including stages of student preparation, organization of group interactions, and reflection on outcomes. The main advantages of this technique are identified, such as increased student motivation, stimulation of cognitive activity, and the development of self-regulation and collaboration skills. At the same time, limitations are noted, particularly the need to adapt tasks to students’ mathematical proficiency levels and the additional effort required from teachers to prepare materials. Based on the analysis, practical recommendations for educators are proposed, including the use of simple examples at the initial stage, gradual escalation of task complexity, and combining cross-sense with other teaching methods to ensure variety. The study emphasizes the alignment of crossense with constructivist principles, which highlight the active role of students in knowledge construction, as well as its suitability for the developmental characteristics of primary school students, making this technique particularly effective in early education. Future research directions are outlined, including the adaptation of crossense to other academic disciplines and the development of digital versions for use on interactive platforms. The importance of integrating innovative methods into the educational process to cultivate critical thinking as a cornerstone of modern education is underscored.
Опис
Ключові слова
кроссенс, критичне мислення, технологія розвитку критичного мислення, уроки математики, початкова школа, методичні підходи, інноваційний прийом, мотивація учнів, crossense, critical thinking, critical thinking development technology, mathematics lessons, primary school, methodological approaches, innovative technique, student motivation
Бібліографічний опис
Андрєєва, А. Кроссенс як прийом технології розвитку критичного мислення на уроках математики у початковій школі [Текст] / А. Андрєєва, Т. Дригач // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [ред. рада: О. Боряк, М. Воскоглу, Т. Лукашова та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2025. – Т. 13, № 7. – С. 8–15. – DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol13i7-001