Про навчальні дослідження у шкільному курсі математики
Вантажиться...
Дата
2025
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті проведено аналіз і викладено основні засади навчальних досліджень у шкільному курсі математики. Обґрунтовано психолого-методичні особливості використання навчальних досліджень у процесі вивчення математики. З’ясовано, що кожен вид навчального дослідження пов'язаний з розкриттям нових математичних фактів. Причому відкриттю нового матеріалу може сприяти інтуїтивно-дослідний, дослідно-індуктивний, індуктивний та дедуктивний види навчальних досліджень.. Встановлено, що для поглиблення знань учнів, тобто для отримання додаткових математичних знань, більш доцільно використовувати індуктивні та дедуктивні навчальні дослідження. В процесі дедуктивних навчальних досліджень здійснюється також і систематизація здобутих учнями знань. Залучення учнів до навчальних досліджень повинне здійснюватися в двох напрямках – змістовому та організаційному. Змістова самостійність проявляється в тому, щоб учень міг без сторонньої допомоги поставити перед собою навчальну задачу і запропонувати хід її розв’язання. Організаційна самостійність виражається у вмінні учня організувати свою роботу по розв’язанні поставленої задачі. Таким чином перед вчителем постає проблема пошуку ефективних форм і способів навчальної діяльності учнів, які б не просто заохочували їх до дослідницької роботи, але й спонукали до навчання самої цієї діяльності. Отже, необхідно так організувати пізнавальну діяльність школярів, щоб процес навчального дослідження засвоювався ними разом з тим змістом, на який воно здійснюється.
The article analyzes and outlines the basic principles of educational research in the school mathematics course. The psychological and methodological features of the use of educational research in the process of studying mathematics are substantiated. It is found that each type of educational research is associated with the discovery of new mathematical facts. Moreover, the discovery of new material can be facilitated by intuitive-exploratory, exploratory-inductive, inductive and deductive types of educational research. It is established that to deepen students' knowledge, that is, to obtain additional mathematical knowledge, it is more expedient to use inductive and deductive educational research. In the process of deductive educational research, the systematization of the knowledge acquired by students is also carried out. The involvement of students in educational research should be carried out in two directions - content and organizational. Content independence is manifested in the fact that the student can set an educational task without outside help and suggest the course of its solution. Organizational independence is expressed in the student's ability to organize his work to solve the task. Thus, the teacher is faced with the problem of finding effective forms and methods of educational activity of students, which would not only encourage them to research work, but also encourage them to learn this activity itself. Therefore, it is necessary to organize the cognitive activity of schoolchildren in such a way that the process of educational research is assimilated by them along with the content on which it is carried out.
The article analyzes and outlines the basic principles of educational research in the school mathematics course. The psychological and methodological features of the use of educational research in the process of studying mathematics are substantiated. It is found that each type of educational research is associated with the discovery of new mathematical facts. Moreover, the discovery of new material can be facilitated by intuitive-exploratory, exploratory-inductive, inductive and deductive types of educational research. It is established that to deepen students' knowledge, that is, to obtain additional mathematical knowledge, it is more expedient to use inductive and deductive educational research. In the process of deductive educational research, the systematization of the knowledge acquired by students is also carried out. The involvement of students in educational research should be carried out in two directions - content and organizational. Content independence is manifested in the fact that the student can set an educational task without outside help and suggest the course of its solution. Organizational independence is expressed in the student's ability to organize his work to solve the task. Thus, the teacher is faced with the problem of finding effective forms and methods of educational activity of students, which would not only encourage them to research work, but also encourage them to learn this activity itself. Therefore, it is necessary to organize the cognitive activity of schoolchildren in such a way that the process of educational research is assimilated by them along with the content on which it is carried out.
Опис
Ключові слова
шкільний курс математики, розумова діяльність, прийоми розумової діяльності, навчальні дослідження учнів, навчальна проблема, school mathematics course, mental activity, methods of mental activity, educational research of students, educ
Бібліографічний опис
Гордієнко І. Про навчальні дослідження у шкільному курсі математики формування [Текст] / І. Гордієнко // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць. Вип. 1 (25) / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [ред. рада.: М. І. Бурда, Л. В. Кондрашова, М. Гарнер, В. Б. Мілушев та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2025. – С. 05–09. – DOI: 10.24139/2519-2361/2025.01/5-9