Розробка стратегії розвитку закладу освіти: ключові аспекти та підходи

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглядаються основні аспекти та підходи до розробки стратегії розвитку закладів освіти в Україні. Зокрема, приділяється увага важливості стратегічного планування в контексті сучасних освітніх реформ та вимог до забезпечення якості освіти. Стратегія розвитку закладу освіти розглядається як інструмент довгострокового управлінського процесу, що сприяє підвищенню ефективності роботи освітнього закладу через оптимальне використання ресурсів, інноваційних підходів та інтеграцію новітніх технологій у навчальний процес. Підкреслено, що дотепер стратегічне планування в освіті здійснюється переважно на державному рівні, а методи управління закладами загальної середньої освіти остаточно не сформовано, що актуалізує посилення інноваційного контексту управлінської діяльності без чого неможливе творення майбутнього. Враховано, що більшість дослідників акцентують увагу на тому, що стратегічне планування пов’язане з процесом розробки місії, стратегічних цілей освітнього закладу, що являють собою систему доволі формалізованих планів, зорієнтованих на виконання поставлених завдань з урахуванням тих змін, які відбуваються в соціумі та всередині організації. Тому ключові аспекти розробки стратегії розвитку закладу освіти мають охоплювати аналіз зовнішнього та внутрішнього середовища, формування місії, бачення та цінностей закладу освіти, визначення стратегічних напрямків та цілей, розробка стратегії реалізації та плану дій, моніторинг і оцінка ефективності стратегії. У статті також обговорюється роль адміністрації закладу освіти як основного координатора стратегічного процесу. Зокрема, акцентується увага на необхідності адаптації стратегії до змін в законодавстві, економічних та соціальних умовах із залученням усіх учасників освітнього процесу та стейкхолдерів до розробки даного документу. Проаналізовано важливість розробки та реалізації стратегії розвитку закладу освіти, забезпечення комплексного підходу та постійного моніторингу виконання стратегічних планів для досягнення високих результатів в освіті, покращення якості освітнього процесу, створення відкритого, модернізованого, безпечного, інклюзивного закладу освіти в умовах реформування української освіти.
The article examines the key aspects and approaches to developing a strategy for the improvement of educational institutions in Ukraine. In particular, attention is given to the importance of strategic planning in the context of modern educational reforms and the requirements for ensuring educational quality. The strategy for developing an educational institution is considered a key tool in a long-term management process that contributes to increasing the institution's efficiency through the optimal use of resources, innovative approaches, and the integration of the latest technologies into the educational process. It is emphasized that, to date, strategic planning in education has been primarily carried out at the state level, and the management methods of general secondary education institutions have not yet been finalized, which highlights the need to strengthen the innovative context of management activity, without which the creation of the future is impossible. It is taken into account that most researchers focus on the fact that strategic planning is related to the process of developing the mission, strategic goals of an educational institution, which are a system of fairly formalized plans, oriented to the implementation of assigned tasks, taking into account the changes that occur in society and within the organization. Therefore, key aspects of developing a strategy for the development of an educational institution include: analysis of the external and internal environment, formation of the mission, vision, and values of the educational institution, definition of strategic directions and goals, development of an implementation strategy and action plan, monitoring and evaluation of the effectiveness of the strategy. The article also discusses the role of the administration of an educational institution as the main coordinator of the strategic process. In particular, attention is focused on the need to adapt the strategy to changes in legislation, economic and social conditions, with the involvement of all participants in the educational process and stakeholders in the development of this document. The importance of developing and implementing an educational institution development strategy, ensuring a comprehensive approach and constant monitoring of the implementation of strategic plans to achieve high results in education, improving the quality of the educational process, and creating an open, modernized, safe, and inclusive educational institution in the context of reforming Ukrainian education is analyzed.
Опис
Ключові слова
стратегічне планування, стратегія, розвиток, аналіз, заклад освіти, strategic planning, strategy, development, analysis, educational institution
Бібліографічний опис
Лодатко, Є. Розробка стратегії розвитку закладу освіти: ключові аспекти та підходи [Текст] / Є. Лодатко // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: М. Друшляк (гол. ред), О. Семеніхіна, Francis Kwadwo Awuah, N. Demeshkant та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2025. – Т. 13, № 8. – С. 87–93. – DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol13i8-012