Експериментальне обґрунтування методики початкового навчання базовим елементам художньої гімнастики дітей 5–6 років

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті представлено результати педагогічного експерименту, спрямованого на наукове обґрунтування та перевірку ефективності алгоритму початкового навчання базовим елементам художньої гімнастики у дітей 5–6 років. Розроблено поетапну програму річного макроциклу (ознайомчий, підготовчий, корекційний, навчальний, формувальний етапи) з трьома контрольними зрізами, яка поєднує цілеспрямований розвиток провідних рухових якостей (гнучкість, рівновага, координація, швидкісно-силові якості) та систематичне оволодіння технікою елементів («ластівка», «стійка на лопатках», «місток», перекати, повороти, стрибки з предметами і без них). До дослідження залучено 16 дівчат 5–6 років; на початку отримано індивідуальні профілі підготовленості, за якими підбирались вправи що підводять і допоміжні вправи. Контроль здійснювався за допомогою тестів спеціальної фізичної підготовленості та експертного оцінювання техніки п’ятьма суддями першої категорії за десятибальною шкалою. Статистичний аналіз (x̄, m, t-критерій Стьюдента, p) засвідчив достовірні покращення: «стійка на лопатках» з 4,49±0,21 до 5,22±0,23 бала (t=2,31; p<0,05), «перекид уперед» з 4,30±0,26 до 5,15±0,28 (t=2,27; p<0,05), «місток» з 4,00±0,29 до 5,16±0,26 (t=3,00; p<0,01), «викрут прямих рук із палицею» з 3,35±0,22 до 5,92±0,33 (t=6,45; p<0,001), «шпагат поперечний» з 4,04±0,26 до 5,21±0,30 (t=2,93; p<0,01); стрибки з варіативним положенням рук зросли до 5,35±0,34 (t=3,07; p<0,01) і 5,21±0,28 (t=2,22; p<0,05). Отримані ефекти пояснюються прогресією «від простого до складного», акцентом на активній гнучкості та рівновазі, тренуванням ритмізації і кінестетичного контролю, а також використанням предметів. Наукова новизна полягає в інтегрованому, алгоритмізованому шляху опанування базових елементів із персоналізованим добором вправ що підводять для юних гімнасток. Практична значущість полягає у можливості прямого впровадження в ДЮСШ: надано структуру макроциклу, контрольні точки, критерії оцінювання і перелік вправ як методичний шаблон для планування занять та моніторингу індивідуального прогресу.
This article presents a pedagogical experiment designed to substantiate and verify a staged algorithm for initial training in the basic elements of rhythmic gymnastics in children aged 5–6 years. A year-long macrocycle - familiarization, preparatory, corrective, instructional, and formative phases—was organized with three control assessments, integrating targeted development of key motor abilities (flexibility, balance, coordination, speed-strength) with systematic acquisition of technical skills (“swallow”, “shoulder stand”, “bridge”, “rolls”, “turns”, and “jumps with/without apparatus”). Sixteen girls aged 5–6 participated. Baseline profiles guided individualized selection of preparatory and auxiliary drills. Monitoring combined tests of special physical fitness with expert judging by five first-category referees using a 10-point scale. Statistical processing (means, standard errors, Student’s t, p-values) revealed significant gains: shoulder stand improved from 4.49±0.21 to 5.22±0.23 (t=2.31; p<0.05), forward roll from 4.30±0.26 to 5.15±0.28 (t=2.27; p<0.05), bridge from 4.00±0.29 to 5.16±0.26 (t=3.00; p<0.01), straight-arm dislocation with a stick from 3.35±0.22 to 5.92±0.33 (t=6.45; p<0.001), cross split from 4.04±0.26 to 5.21±0.30 (t=2.93; p<0.01); jump variants rose to 5.35±0.34 (t=3.07; p<0.01) and 5.21±0.28 (t=2.22; p<0.05). These effects reflect a progression from simple to complex, with an emphasis on active flexibility and balance, systematic training of rhythmization and kinesthetic control, and apparatus-based drills that increase sensorimotor demands. The study’s novelty lies in an integrated, algorithm-driven path for mastering basic elements coupled with individualized preparatory exercise sets tailored to preschool capabilities. Practically, the macrocycle structure, control checkpoints, scoring criteria, and exercise catalog provide a ready-to-apply template for children’s sports schools to plan sessions and monitor individual progress.
Опис
Ключові слова
художня гімнастика, початкове навчання, базові елементи, спеціальні вправи, фізична підготовленість, техніка виконання, rhythmic gymnastics, initial training, basic elements, special exercises, physical fitness
Бібліографічний опис
Рябченко, О. Експериментальне обґрунтування методики початкового навчання базовим елементам художньої гімнастики дітей 5–6 років [Текст] / О Рябченко, О. Тихорський, В. Мулик // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: М. Друшляк (гол. ред), О. Семеніхіна, Francis Kwadwo Awuah, N. Demeshkant та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2025. – Т. 13, № 8. – С. 140–145. – DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol13i8-018