Особливості емоційного інтелекту молоді з різним рівнем прокрастинації в умовах війни
Ескіз недоступний
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Гельветика
Анотація
Виклики сьогодення, пов’язані з тривалою невизначеністю та щоденними ризиками через війну, обґрунтували актуальність і доцільність представленої статті. Мета розвідки полягала у виявленні особливостей прояву складових емоційного інтелекту, резильєнтності молоді юнацького віку в умовах війни, враховуючи рівень їхньої прокрастинації. Задля цього було використано методику Н. Холла для визначення рівня та складових емоційного інтелекту, методику діагностики резильєнтності К. Лапперт, шкалу загальної прокрастинації К. Лея (адаптація Т. Юдєєвої). Емпіричне дослідження охопило 215 осіб (30,2 % – чоловічої, 69,8% – жіночої статі), середній вік яких – 18 р. Зафіксовано, що більшість юнаків і юнок наразі мають середній рівень прокрастинації (але з часом в юності її рівень зростає), що увиразнило більшу емпатійність та краще керування своїми емоціями. Особи з низьким рівнем відтермінування виявилися більш самомотивовані, більш обізнані щодо емоцій і почуттів. Показано, що зростання прояву прокрастинації диференціюється за статтю: в юнок помітніша тенденція до зниження резильєнтності, розпізнавання емоцій інших, самомотивації, загального ЕІ, емпатії, керування своїми емоціями; у хлопців – зниження емоційної обізнаності, самомотивації, розпізнання емоцій інших, резильєнтності, а навпаки – зростання емпатії, керування своїми емоціями. Загалом прокрастинація продемонструвала чіткий обернений зв’язок із резильєнтністю та емоційним інтелектом, його складовими. Проведений аналіз засвідчив, що в молодих людей із різним рівнем відтермінування (низьким і середнім) неоднаково спрацьовують складові емоційного інтелекту (йдеться передусім про емоційну обізнаність, емпатію, керування своїми емоціями, самомотивацію).
The challenges of today, associated with prolonged uncertainty and daily risks due to the war, substantiated the relevance and expediency of the presented article. The purpose of the reconnaissance was to identify the features of the manifestation of the components of emotional intelligence, resilience in young people of adolescence during the war, taking into account the level of their procrastination. For this purpose, N. Hall's method was used to determine the level and components of emotional intelligence, the method of diagnosing resilience by K. Lappert, scale of general procrastination by C. Lei (adaptation by T. Yudieieva). The empirical study has covered 215 people (30.2% male, 69.8% female), whose average age was 18 years. It has been recorded that most young men and women currently have an average level of procrastination (but its level increases over time in adolescence), which has shown greater empathy and better management of their emotions. Individuals with a low level of postponement turned out to be more self-motivated, more aware of emotions and feelings. It has been shown that the increase in the manifestation of procrastination is differentiated by sex: women have a more noticeable tendency to decrease resistance, recognition of the emotions of others, self-motivation, general EI, empathy, management of their emotions; men – a decrease in emotional awareness, self-motivation, recognition of the emotions of others, resilience, but on the contrary, the growth of empathy, the management of one's emotions. In general, procrastination has shown a clear inverse relationship with resilience and emotional intelligence, its components. The analysis showed that in young people with different levels of postponement (low and medium), the components of emotional intelligence work differently (we are talking primarily about emotional awareness, empathy, managing one's emotions, self-motivation).
The challenges of today, associated with prolonged uncertainty and daily risks due to the war, substantiated the relevance and expediency of the presented article. The purpose of the reconnaissance was to identify the features of the manifestation of the components of emotional intelligence, resilience in young people of adolescence during the war, taking into account the level of their procrastination. For this purpose, N. Hall's method was used to determine the level and components of emotional intelligence, the method of diagnosing resilience by K. Lappert, scale of general procrastination by C. Lei (adaptation by T. Yudieieva). The empirical study has covered 215 people (30.2% male, 69.8% female), whose average age was 18 years. It has been recorded that most young men and women currently have an average level of procrastination (but its level increases over time in adolescence), which has shown greater empathy and better management of their emotions. Individuals with a low level of postponement turned out to be more self-motivated, more aware of emotions and feelings. It has been shown that the increase in the manifestation of procrastination is differentiated by sex: women have a more noticeable tendency to decrease resistance, recognition of the emotions of others, self-motivation, general EI, empathy, management of their emotions; men – a decrease in emotional awareness, self-motivation, recognition of the emotions of others, resilience, but on the contrary, the growth of empathy, the management of one's emotions. In general, procrastination has shown a clear inverse relationship with resilience and emotional intelligence, its components. The analysis showed that in young people with different levels of postponement (low and medium), the components of emotional intelligence work differently (we are talking primarily about emotional awareness, empathy, managing one's emotions, self-motivation).
Опис
Ключові слова
емоційний інтелект, резильєнтність, прокрастинація, юнацький вік, умови війни, emotional intelligence, resilience, procrastination, adolescence, war conditions
Бібліографічний опис
Примак Ю. Особливості емоційного інтелекту молоді з різним рівнем прокрастинації в умовах війни [Текст] / Ю. Примак, С. Дерев’янко // Слобожанський науковий вісник. Серія Психологія : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. С. Б. Кузікова, редкол.: А. В. Вертель, А. Н. Гірняк, І. А. Гуляс та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2025. – Вип. 1. – С. 110–114. – DOI: 10.32782/psyspu/2025.1.20