Формування граматичної структури мовлення у дітей із ЗНМ: міждисциплінарний підхід в умовах інклюзивної освіти

Ескіз недоступний
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглядається міждисциплінарний підхід у логопедичній роботі з дітьми із загальним недорозвиненням мов-лення (ЗНМ) в умовах інклюзивного освітнього простору. Особлива увага приділяється формуванню граматичної структури мовлення як ключового етапу розвитку мовленнєвої компетентності у дітей із порушеннями мовлення. Автор аналізує сучасні наукові погляди та практичні методики, що сприяють подоланню дефіциту мовлення через інтеграцію роботи логопеда, пси-холога, педагога та інших фахівців. Важливе місце відведено опису таких ефективних методів, як мовленнєве моделювання, лінгвістичні ігри, сенсорно-пред-метна підтримка та інтерактивно-ігрові технології. Ці підходи забезпечують поступове формування граматичних категорій через активну участь дитини в комунікативних ситуаціях, використання багатоканального сприйняття та емоційно забарв-лених завдань. В статті підкреслюється важливість адаптації корекційних методів до індивідуальних особливостей кожної дитини, що забезпечує максимальну ефективність корекційної роботи. Окремо розглядаються інноваційні логопедичні техно-логії, що впроваджуються у практику інклюзивної освіти, зокрема інтерактивно-ігрові методи, логоритміка, сенсомоторні вправи. Проведений аналіз методик ілюструє, що міждисциплінарна взаємодія фахівців створює умови для формування не лише лек-сико-граматичних навичок, а й комплексного розвитку комунікативної компетентності дитини. Зазначено, що ефективність логопедичної роботи значно зростає при умові залучення родини та використання системного підходу в побудові навчально-ко-рекційного процесу. Результати дослідження підтверджують, що комплексна підтримка в інклюзивному середовищі сприяє не лише подоланню мовленнєвих труднощів, а й успішній соціалізації дитини, підвищуючи якість її навчання та життя. Запропо-новані методики можуть бути ефективно застосовані як у рамках індивідуального супроводу, так і в повсякденному навчаль-но-виховному процесі інклюзивного закладу. Стаття розрахована на логопедів, педагогів, психологів, батьків дітей з мовлен-нєвими порушеннями, а також на науковців, які займаються проблематикою інклюзії та розвитку мовлення.
This article examines the interdisciplinary approach in speech therapy work with children who have general speech underdevelopment (GSU) within the context of inclusive educational environments. Special emphasis placed on the formation of grammatical structures as a key stage in developing speech competence in children with speech impairments. The author analyzes current scientific perspectives and practical methodologies aimed at overcoming speech deficits through the integration of speech therapists, psychologists, educators, and other specialists. An important place is given to the description of such effective methods as speech modeling, linguistic games, sensory-object support, and interactive game technologies. These approaches ensure the gradual formation of grammatical categories through the child's active participation in communicative situations, the use of multichannel perception, and emotionally charged tasks. The article highlights the importance of adapting corrective methods to the individual characteristics of each child to maximize the effectiveness of intervention. Innovative speech therapy technologies implemented in inclusive education practices are discussed, including interactive game-based methods, logorhythmics, and sensorimotor exercises. The analysis of these methods demonstrates that interdisciplinary collaboration among professionals creates conditions not only for the development of lexical-grammatical skills but also for the comprehensive development of communicative competence. It is noted that the effectiveness of speech therapy work significantly increases when the family is involved and a systemic approach is used in building the educational and correctional process. The research results confirm that comprehensive support in an inclusive environment contributes not only to overcoming speech difficulties but also to the child's successful socialization, improving the quality of their learning and life. The proposed methods can be effectively applied both as part of individual support and in the daily educational process of an inclusive institution. This article is intended for speech therapists, educators, psychologists, parents of children with speech disorders, as well as researchers focused on inclusion and speech development.
Опис
Ключові слова
загальне недорозвинення мовлення, граматична структура мовлення, інклюзивна освіта, логопедична робота, міждисциплінарний підхід., general speech underdevelopment, grammatical structure of speech, inclusive education, speech therapy, interdisciplinary approach
Бібліографічний опис
Лисенко І. Формування граматичної структури мовлення у дітей із ЗНМ: міждисциплінарний підхід в умовах інклюзивної освіти [Текст] / І. Лисенко // Inclusion and Diversity : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. О. В. Боряк, редкол.: М. А. Бойченко, Ю. А. Бондаренко, Т. М. Дегтяренко та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2025. – Вип. 6. – С. 24–29. – DOI: 10.32782/inclusion/2025.6.4
Зібрання