Академічна доброчесність у вищій освіті: порівняльний аналіз міжнародного досвіду та можливості адаптації в Україні
Ескіз недоступний
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У сучасному глобалізованому світі питання академічної доброчесності набуває ключового значення для забезпечення якості освіти та наукових досліджень. Поширення недоброчесних практик, таких як плагіат, фабрикація даних, списування та порушення етичних норм, становить серйозний виклик для систем вищої освіти багатьох країн. З огляду на інтеграційні процеси у сфері освіти, Україна активно адаптує міжнародні стандарти, зокрема щодо забезпечення академічної доброчесності. Однак ефективна реалізація таких стандартів потребує не лише нормативного забезпечення, а й впровадження практичних механізмів, перевірених міжнародним досвідом.
Важливими прикладами успішної політики академічної доброчесності є провідні університети світу – Harvard University (США), University of Oxford (Велика Британія) та University of Melbourne (Австралія). Їхній досвід показує, що дотримання принципів доброчесності можливе лише за умов поєднання чітких нормативних актів, ефективних процедур контролю та сформованої культури академічної етики серед студентів і викладачів.
У статті представлено порівняльний аналіз інституційних моделей забезпечення академічної доброчесності у провідних університетах світу – Harvard University (США), University of Oxford (Велика Британія) та University of Melbourne (Австралія). Визначено ключові елементи нормативного, інституційного та технологічного забезпечення академічної доброчесності, а також превентивні механізми формування академічної культури. На основі отриманих результатів запропоновано рекомендації щодо адаптації міжнародного досвіду в українському освітньому просторі. Обґрунтовано необхідність комбінованої моделі, яка поєднує етико-ціннісні засади, інституційну гнучкість та технологічно-превентивний підхід.
In today's globalized world, the issue of academic integrity is becoming key to ensuring the quality of education and scientific research. The spread of dishonest practices, such as plagiarism, data fabrication, copying and violation of ethical norms, poses a serious challenge to the higher education systems of many countries. Given the integration processes in the field of education, Ukraine is actively adapting international standards, in particular regarding ensuring academic integrity. However, the effective implementation of such standards requires not only regulatory support, but also the implementation of practical mechanisms proven by international experience. Important examples of successful academic integrity policies are the world's leading universities - Harvard University (USA), University of Oxford (UK) and University of Melbourne (Australia). Their experience shows that compliance with the principles of integrity is possible only under the conditions of a combination of clear regulatory acts, effective control procedures and a developed culture of academic ethics among students and teachers. The article presents a comparative analysis of institutional models of ensuring academic integrity at leading universities in the world - Harvard University (USA), University of Oxford (UK) and University of Melbourne (Australia). The key elements of normative, institutional and technological support for academic integrity are identified, as well as preventive mechanisms for the formation of academic culture. Based on the results obtained, recommendations are proposed for the adaptation of international experience in the Ukrainian educational space. The need for a combined model that combines ethical and value principles, institutional flexibility and technological and preventive approach is substantiated.
In today's globalized world, the issue of academic integrity is becoming key to ensuring the quality of education and scientific research. The spread of dishonest practices, such as plagiarism, data fabrication, copying and violation of ethical norms, poses a serious challenge to the higher education systems of many countries. Given the integration processes in the field of education, Ukraine is actively adapting international standards, in particular regarding ensuring academic integrity. However, the effective implementation of such standards requires not only regulatory support, but also the implementation of practical mechanisms proven by international experience. Important examples of successful academic integrity policies are the world's leading universities - Harvard University (USA), University of Oxford (UK) and University of Melbourne (Australia). Their experience shows that compliance with the principles of integrity is possible only under the conditions of a combination of clear regulatory acts, effective control procedures and a developed culture of academic ethics among students and teachers. The article presents a comparative analysis of institutional models of ensuring academic integrity at leading universities in the world - Harvard University (USA), University of Oxford (UK) and University of Melbourne (Australia). The key elements of normative, institutional and technological support for academic integrity are identified, as well as preventive mechanisms for the formation of academic culture. Based on the results obtained, recommendations are proposed for the adaptation of international experience in the Ukrainian educational space. The need for a combined model that combines ethical and value principles, institutional flexibility and technological and preventive approach is substantiated.
Опис
Ключові слова
академічна доброчесність, антиплагіат, університетська політика, міжнародний досвід, етика освіти, цифрові інструменти, освітня реформа, academic integrity, anti-plagiarism, university policy, international experience, educational ethics, digital tools, educational reform
Бібліографічний опис
Сидоренко, О. Л. Академічна доброчесність у вищій освіті: порівняльний аналіз міжнародного досвіду та можливості адаптації в Україні [Текст] / О. Л. Сидоренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025. – № 5 (145). – С. 20–30.