Підготовка студентів з інвалідністю в умовах інклюзивного освітнього простору закладу вищої освіти: реалії та перспективи

Анотація
Стаття присвячена дослідженню підготовки студентів з інвалідністю в умовах інклюзивного освітнього простору закла- дів вищої освіти України, з акцентом на аналіз функціонування Центру підтримки студентів з інвалідністю (ЦПСІ) Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. Актуальність теми зумовлена ключовою роллю інклюзивної освіти як невід’ємної складової державної соціальної політики та необхідністю формування безбар’єрного середовища у вищій освіті для повноцінної самореалізації та успішної соціалізації здобувачів. В ході дослідження використано комплекс теоретичних (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення наукових поглядів та нор- мативно-правової бази) та емпіричних методів (анкетування учасників освітнього процесу, внутрішній моніторинг діяльності ЦПСІ, аналіз його документації, оцінка архітектурної доступності університетського кампусу за участю фахівців, бесіди та консультації), спрямованих на визначення якості підготовки здобувачів з інвалідністю в умовах інклюзивного освітнього простору закладу вищої освіти.Результати пошуку визначили ключовою проблемою створення інклюзивного освітнього середовища закладу вищої освіти в Україні недостатню обізнаність населення щодо сутності «інклюзії» та «інклюзивної культури», що гальмує її прийняття. Водночас, дослідження підтверджує позитивний вплив інклюзивного освітнього середовища, що базується на взаємодії та спілкуванні, на формування високих моральних цінностей та інклюзивної культури. Функціонування ЦПСІ демонструє системний підхід до забезпечення рівних можливостей через оцінку потреб, консультативну діяльність, створення безбар’єр- ного середовища, розвиток інклюзивних практик, впровадження інноваційних технологій та просвітницьку роботу.Висновки в результаті проведеного дослідження дозволили акцентувати увагу на нагальній потребі комплексних заходів для підвищення інклюзивної культури суспільства та удосконалення інфраструктурних і методологічних аспектів. Перспективи подальшого розвитку ЦПСІ визначають стратегічні напрямки для повноцінної інтеграції студентів з інвалідністю. Подальші дослідження можуть бути сфокусовані на довгостроковому моніторингу ефективності ініціатив та розробці моделей оцінки впливу інклюзивних практик на академічну успішність та соціальну адаптацію студентів з особливими освітніми потребами.
This article is devoted to the study of the training of students with disabilities within the inclusive educational environment of higher education institutions in Ukraine, with a focus on analyzing the operation of the Center for Support of Students with Disabilities (CSSD) at Poltava V.G. Korolenko National Pedagogical University. The relevance of the topic is due to the key role of inclusive education as an integral part of state social policy and the need to create a barrier-free environment in higher education for the full self-realization and successful socialization of students. The study used a set of theoretical (analysis, synthesis, comparison, generalization of scientific views, and the legal framework) and empirical methods (surveys of participants in the educational process, internal monitoring of CSSD activities, analysis of its documentation, expert evaluation of the architectural accessibility of the university campus, interviews, and consultations). These methods were aimed at determining the quality of training for students with disabilities in the inclusive educational environment of a higher education institution.The research results identified the main problem in creating an inclusive educational environment in higher education institution in Ukraine as an insufficient public awareness of the essence of "inclusion" and "inclusive culture," which hinders its acceptance. At the same time, the study confirms the positive impact of an inclusive educational environment, based on interaction and communication, on the formation of high moral values and an inclusive culture. The functioning of the CSSD demonstrates a systematic approach to ensuring equal opportunities through needs assessment, counseling, creating a barrier-free environment, developing inclusive practices, implementing innovative technologies, and carrying out educational work.The conclusions emphasize the urgent need for comprehensive measures to increase the inclusive culture of society and improve infrastructural and methodological aspects. The prospects for the further development of the CSSD define strategic directions for the full integration of students with disabilities. Further research may focus on long-term monitoring of the effectiveness of initiatives and the development of models for assessing the impact of inclusive practices on the academic performance and social adaptation of students with special educational needs.
Опис
Ключові слова
інклюзивна освіта, заклад вищої освіти, особливі освітні потреби, інклюзивне навчання, інклюзивний освітній простір, компетентнісний підхід, вища освіта, інклюзивна взаємодія, здобувач вищої освіти з особливими освітніми потребами, соціокультурний феномен, inclusive education, higher education institution, special educational needs, inclusive learning, inclusive educationa environment, competency-based approach, higher education, inclusive interaction, higher education student with special educationa needs, sociocultural phenomenon
Бібліографічний опис
Губарь О. Підготовка студентів з інвалідністю в умовах інклюзивного освітнього простору закладу вищої освіти: реалії та перспективи [Текст] / О. Губарь, Н. Пахомова, М. Гриньова // Inclusion and Diversity : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. О. В. Боряк, редкол.: М. А. Бойченко, Ю. А. Бондаренко, Т. М. Дегтяренко та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2025. – Вип. 6. – С. 10–18. – DOI: 10.32782/inclusion/2025.6.2
Зібрання