Синергія здоров’язбережувальної та цифрової компетентності в професійній підготовці майбутніх педагогів: міждисциплінарний підхід
Вантажиться...
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
У статті розглянуто проблему інтеграції здоров’язбережувальної та цифрової компетентностей у професійну підготовку майбутніх педагогів у контексті сучасних трансформацій освіти. Обґрунтовано актуальність синергетичного підходу, що поєднує можливості цифрових технологій із пріоритетом формування ціннісного ставлення до збереження здоров’я. Акцентовано увагу на міждисциплінарному характері означеної проблематики, яка поєднує педагогіку, психологію, інформаційні технології та валеологію. Окреслено сутність здоров’язбережувальної компетентності як інтегративної характеристики, що забезпечує здатність майбутнього педагога підтримувати та зміцнювати власне здоров’я й формувати здоровий спосіб життя учнів. Розкрито зміст цифрової компетентності як здатності ефективно використовувати цифрові ресурси й інструменти в освітньому процесі, зокрема з метою оптимізації навчального навантаження, моніторингу фізичного стану та забезпечення індивідуалізації навчання. Проаналізовано потенціал синергії зазначених компетентностей у формуванні готовності педагогів до інноваційної професійної діяльності.
The article explores the problem of integrating health-preserving and digital competences into the professional training of future teachers under the conditions of modern educational transformations. It is emphasized that the issue is not limited to the traditional pedagogical context but requires an interdisciplinary vision that involves pedagogy, psychology, information technology, and valeology. Such an approach allows for a deeper understanding of the mechanisms by which future teachers can acquire holistic professional readiness, combining technological literacy with the values of health preservation and personal well-being. The relevance of the study is determined by the increasing role of digitalization in all spheres of education, which, while opening wide opportunities for access to information and interactive learning, at the same time generates risks related to physical inactivity, psycho-emotional overload, and deterioration of students’ health. Therefore, the synergistic integration of digital and health-preserving competences becomes a necessary condition for ensuring sustainable professional development of teachers and promoting a culture of healthy living in the educational environment. Health-preserving competence is defined as an integrative personal characteristic that enables a teacher to consciously maintain and strengthen their own health, manage physical and psycho-emotional resources, and serve as a role model for students in developing a healthy lifestyle. Digital competence is interpreted as the ability to effectively and responsibly use digital tools, resources, and platforms to optimize the learning process, monitor physical condition, reduce excessive cognitive load, and provide opportunities for individualization of educational trajectories. The synergy of these competences is seen as a powerful factor in shaping readiness for innovative pedagogical activity. The article highlights that only their integrated application can ensure the development of teachers capable of implementing modern educational standards, enhancing motivation for learning, and forming students’ responsible attitudes toward health in a digitalized society.
The article explores the problem of integrating health-preserving and digital competences into the professional training of future teachers under the conditions of modern educational transformations. It is emphasized that the issue is not limited to the traditional pedagogical context but requires an interdisciplinary vision that involves pedagogy, psychology, information technology, and valeology. Such an approach allows for a deeper understanding of the mechanisms by which future teachers can acquire holistic professional readiness, combining technological literacy with the values of health preservation and personal well-being. The relevance of the study is determined by the increasing role of digitalization in all spheres of education, which, while opening wide opportunities for access to information and interactive learning, at the same time generates risks related to physical inactivity, psycho-emotional overload, and deterioration of students’ health. Therefore, the synergistic integration of digital and health-preserving competences becomes a necessary condition for ensuring sustainable professional development of teachers and promoting a culture of healthy living in the educational environment. Health-preserving competence is defined as an integrative personal characteristic that enables a teacher to consciously maintain and strengthen their own health, manage physical and psycho-emotional resources, and serve as a role model for students in developing a healthy lifestyle. Digital competence is interpreted as the ability to effectively and responsibly use digital tools, resources, and platforms to optimize the learning process, monitor physical condition, reduce excessive cognitive load, and provide opportunities for individualization of educational trajectories. The synergy of these competences is seen as a powerful factor in shaping readiness for innovative pedagogical activity. The article highlights that only their integrated application can ensure the development of teachers capable of implementing modern educational standards, enhancing motivation for learning, and forming students’ responsible attitudes toward health in a digitalized society.
Опис
Ключові слова
здоров’язбережувальна компетентність, цифрова компетентність, професійна підготовка педагогів, синергія, міждисциплінарний підхід, інноваційна освіта, health-preserving competence, digital competence, teacher training, synergy, interdisciplinary approach, innovative education
Бібліографічний опис
Синергія здоров’язбережувальної та цифрової компетентності в професійній підготовці майбутніх педагогів: міждисциплінарний підхід [Текст] / І. Усатова, А. Ведмедюк, Б. Усатов, Р. Шмиголь // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025. – № 4 (144). – С. 168–180. – DOI: 10.24139/2312-5993/2025.04/168-180