Педагогічне партнерство у професійному розвитку вчителів: синергія науки і освіти
Ескіз недоступний
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена аналізу досвіду педагогічного партнерства між Управлінням Державної служби якості освіти у Сумській області, Сумським державним педагогічним університетом імені А.С. Макаренка та Інститутом педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Розглянуто спільні освітні проєкти, спрямовані на професійний розвиток учителів в умовах воєнних викликів. Акцентовано на формуванні національної ідентичності, громадянської позиції та ключових компетентностей майбутніх педагогів через синергію науки й освітньої практики. Висвітлено напрями співпраці: науково-методичний, дослідницько-інноваційний, науково-організаційний, просвітницький та інформаційно-ресурсний. Описано результати моніторингових досліджень, впровадження педагогічної інтернатури, організацію професійних заходів і конкурсів, які сприяють підвищенню якості освіти.
The article analyzes the experience of pedagogical partnership between the Office of the State Education Quality Service in the Sumy Region, Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko, and the Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical and Adult Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. It explores joint educational projects aimed at the professional development of teachers under the conditions of military challenges. Particular attention is given to fostering national identity, civic engagement, and key competences of future educators through the synergy of science and educational practice. The main areas of cooperation are identified: scientific and methodological, research and innovation, scientific and organizational, educational and outreach, as well as informational and resource support. The article also presents the results of monitoring studies, the implementation of pedagogical internships, and the organization of professional events and contests that contribute to improving the quality of education.
The article analyzes the experience of pedagogical partnership between the Office of the State Education Quality Service in the Sumy Region, Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko, and the Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical and Adult Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. It explores joint educational projects aimed at the professional development of teachers under the conditions of military challenges. Particular attention is given to fostering national identity, civic engagement, and key competences of future educators through the synergy of science and educational practice. The main areas of cooperation are identified: scientific and methodological, research and innovation, scientific and organizational, educational and outreach, as well as informational and resource support. The article also presents the results of monitoring studies, the implementation of pedagogical internships, and the organization of professional events and contests that contribute to improving the quality of education.
Опис
Ключові слова
педагогічне партнерство, професійний розвиток учителів, воєнні реалії, науково-освітня співпраця, якість освіти, Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Управління Державної служби якості освіти у Сумській області, pedagogical partnership, teachers’ professional development, wartime realities, scientific and educational cooperation, quality of education, Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko, Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical and Adult Education of the National Academy of Educational Sciences (NAES) of Ukraine, Office of the State Service of Education Quality in Sumy Region
Бібліографічний опис
Рябуха, А. П. Педагогічне партнерство у професійному розвитку вчителів: синергія науки і освіти : [досвід співпраці управління Державної служби якості освіти в Сумській області, Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка, Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України] / А. П. Рябуха, О. М. Семеног, М. П. Вовк // Вісник Національної академії педагогічних наук України. – 2025. – № 7 ( 2). – С. 1–11. – DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2025.7206