Використання рольових ігор в початкових класах у процесі виховної роботи

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
У статті узагальнено можливості використання рольових ігор у виховній роботі з учнями початкової школи. Підкреслено, що в умовах оновлення змісту початкової освіти та переходу до компетентнісно орієнтованого навчання вагоме місце у виховному процесі відводиться інтерактивним методам, зокрема рольовим іграм, які поєднують емоційне залучення та розвиток соціально-моральних компетентностей. Поза як, сучасний учитель початкової школи має вміти не лише організувати навчальну діяльність, але й створювати виховні ситуації, що сприяють формуванню емпатії, уміння співпрацювати та відповідально виконувати соціальні ролі. Узагальнено, що у закладах освіти актуалізується створення необхідного методичного та ігрового середовища для впровадження рольових ігор у виховну діяльність. Висунуто припущення, що процес організації виховної роботи з використанням рольових ігор стане ефективним, якщо: методика їх застосування передбачатиме поступове ускладнення ігрових сценаріїв та варіативність ролей; буде базуватися на принципах суб’єкт-суб’єктної взаємодії у системі «вчитель–учні–батьки»; у виховному процесі буде створено середовище, що забезпечує єдність емоційноціннісного та соціально-компетентнісного розвитку; творча активність учнів спрямовуватиметься на опанування моделей конструктивної поведінки; у школі проводитимуться тематичні виховні заходи та рольові проєкти, які формують позитивний досвід міжособистісної взаємодії.
The purpose of the article is to summarize the possibilities of using role-playing games in the educational and upbringing process of primary school students. The study emphasizes that in the context of modernizing primary education in Ukraine, role-playing games serve not only as a tool for learning but also as an effective means of developing social, moral, and communicative competencies of younger students. Methodology of the article. The methodology is based on the principles of the systemic approach, activity-based learning, personality-oriented pedagogy, competency-based and interactive approaches. It takes into account theoretical foundations of play-based pedagogy, the principles of didactic game design, and modern educational technologies. Scientific novelty. It is established that role-playing games in primary school are a multifunctional tool that combines cognitive, social, and emotional development. They enable the modeling of real-life situations in a safe environment, allow students to practice interpersonal interactions, develop empathy, cooperation, self-control, and moral behavior. It is generalized that the effective use of role-playing games requires methodical planning, a gradual complication of game scenarios, and progressive expansion of role repertoires. It is assumed that the implementation of role-playing games in the upbringing process of primary school students becomes effective if: game scenarios are built on the principle “I in the given situation” and gradually evolve from simple to complex roles; activities are based on subject-subject interaction between teacher and students, ensuring democratic and partnership relations; the educational environment provides opportunities for the development of social-emotional competencies and value-based orientations; students’ creative activity is focused on modeling responsible behavior, moral decision-making, and cooperation within the group; thematic role-playing projects and educational events are organized to consolidate socially significant skills. Conclusion. The use of role-playing games in primary school education transforms students from passive recipients of information into active participants in their own social and moral development. Such games stimulate emotional engagement, develop social and communicative skills, foster moral reasoning, and promote positive interpersonal interactions. Role-playing games thus serve as an effective integrative tool for combining learning, socialization, and the cultivation of personal values in younger students.
Опис
Ключові слова
рольові ігри, навчально-ігрові технології, ігрова діяльність, початкові класи, учні, початкова освіта, виховна робота, role-playing games, educational and game technologies, game activities, primary classes, students, primary education, educational work
Бібліографічний опис
Бигар Г. Використання рольових ігор в початкових класах у процесі виховної роботи [Текст] / Л. Романишина, Г. Бигар, Л. Максимчук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025. – № 3 (143). – С. 380–389. – DOI: 10.24139/2312-5993/2025.03/380-389