Сонет у камерно-вокальній творчості Миколи Дремлюги
Ескіз недоступний
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті аналізуються камерно-вокальні солоспіви знаного українського композитора М. В. Дремлюги (1917–1998), створених ним протягом періоду з 1973 по 1976 рік на тексти сонетів українських та зарубіжних поетів минулого та сучасності. Зазначені твори, що яскраво характеризують М. Дремлюгу як проникливого митця-лірика, розглядаються у контексті соціокультурних обставин окресленого часового проміжку, характерних для радянської дійсності другої половини ХХ століття. В процесі аналізу ряду романсів на слова Ф. Петрарки, Мікеланджело та В. Шекспіра увага була сфокусована головним чином на суттєвих елементах музичної мови композитора – мелодиці, гармонії, метроритмічних та фактурних нюансах. Оскільки в процесі дослідження особливий інтерес в автора статті викликав механізм узгодження музичної та літературної складових камерно-вокального твору, пошук композитором шляхів втілення структурних канонів сонету в контекст музичної форми отримав пріоритетне значення. Метою дослідження є виявлення характерних стилістичних та концептуальних особливостей романсів М. В. Дремлюги, написаних на тексти сонетів українських і зарубіжних авторів. При дослідженні камерно-вокальної спадщини М. Дремлюги періоду 1973–76 років були задіяні наступні методи: аналітично-описовий (задля характеристики стильових та концептуальних особливостей ряду романсів М. Дремлюги), метод історичного аналізу (для з’ясування обставин створення аналізованих творів, а також при роботі з рукописами та архівними документами) та метод системного аналізу (для здійснення узагальнень та формулювання проміжних та кінцевих висновків). Музичний сонетарій Миколи Дремлюги й на сьогоднішній час залишається мало дослідженою цариною, що свого часу знайшла побіжне висвітлення лише в одній розвідці. В нашому дослідженні вперше проведено аналіз ряду романсів М. Дремлюги в контексті специфіки музичної інтерпретації композитором сонетної структури. Зібрання музичних сонетів М. В. Дремлюги яскраво експонує ліричну грань його різносторонньої творчої індивідуальності. Зазначені вокальні солоспіви відзначаються органічністю й стрункістю форми, багатством мелодичної, гармонічної та метроритмічної палітри, розгорнутістю, виразністю та фактурним розма-їттям фортепіанних партій, що часто виходять за межі простого супроводу.
Chamber vocal miniatures by well-knowm Ukrainian Composer M. V. Dremlyuha (1917–1998) is analyzed in the article. These romances were created within the period of 1973–1876 and written on sonnet lyrics of Ukrainian and foreign poets of the past and contemporainity. These works, which characterize brightly M. Dremlyuha as an insightful artist-lyricist, are considered in the context of social and cultural circumstances of the period given – the second half of the 20th century. In the process of analysing of a number of romances on the words of F. Petrarch, Michelangelo and W. Shakespeare the attention was mostly focused on essential elements of the composer's musical language (melody, harmony, rhythmical and textural nuances). Since in the process of the research the mechanism of coordination of musical and literary components of a chamber vocal work evoked special interest of the author of this article, the composer's search of the sonnet structural canons' embodiment into the context of musical form has been given priority. The objective of the research is revealing of characteristic stylistic and conceptual specificities of M. Dremlyuha's romances, written on sonnet lyrics of Ukrainian and foreign poets. In the process of the research of M. Dremlyuha's chamber vocal music of the period of 1973–76 were used the following methods: the analytical and descriptive one (for characterizing of stylistic and conceptual peculiarities of romances by M. Dremlyuha), the method of historical analysis (to clarify the circumstances of the creation of the researched works), and the method of system analysis (for generalization and producing intermediate and final conclusions). Mykola Dremlyuha's musical sonnetarium is still an uninvestigated field. It only was researched in one article. In our research for the first time the analysis of a number of M. Dremlyuha's romances was made in the context of specifics of the composer's interpretation of sonnet structure. The collection of M. V. Dremlyuha's musical sonnets exposes brightly the lyrical aspect of his versatile creative individuality. The vocal miniatures analysed are noted for their organicity and elegance of structure, richness of melodical, harmonical and rhythmical palette, well-developed, expressive and texturally diverse piano parts, which often are not just an accompaniment.
Chamber vocal miniatures by well-knowm Ukrainian Composer M. V. Dremlyuha (1917–1998) is analyzed in the article. These romances were created within the period of 1973–1876 and written on sonnet lyrics of Ukrainian and foreign poets of the past and contemporainity. These works, which characterize brightly M. Dremlyuha as an insightful artist-lyricist, are considered in the context of social and cultural circumstances of the period given – the second half of the 20th century. In the process of analysing of a number of romances on the words of F. Petrarch, Michelangelo and W. Shakespeare the attention was mostly focused on essential elements of the composer's musical language (melody, harmony, rhythmical and textural nuances). Since in the process of the research the mechanism of coordination of musical and literary components of a chamber vocal work evoked special interest of the author of this article, the composer's search of the sonnet structural canons' embodiment into the context of musical form has been given priority. The objective of the research is revealing of characteristic stylistic and conceptual specificities of M. Dremlyuha's romances, written on sonnet lyrics of Ukrainian and foreign poets. In the process of the research of M. Dremlyuha's chamber vocal music of the period of 1973–76 were used the following methods: the analytical and descriptive one (for characterizing of stylistic and conceptual peculiarities of romances by M. Dremlyuha), the method of historical analysis (to clarify the circumstances of the creation of the researched works), and the method of system analysis (for generalization and producing intermediate and final conclusions). Mykola Dremlyuha's musical sonnetarium is still an uninvestigated field. It only was researched in one article. In our research for the first time the analysis of a number of M. Dremlyuha's romances was made in the context of specifics of the composer's interpretation of sonnet structure. The collection of M. V. Dremlyuha's musical sonnets exposes brightly the lyrical aspect of his versatile creative individuality. The vocal miniatures analysed are noted for their organicity and elegance of structure, richness of melodical, harmonical and rhythmical palette, well-developed, expressive and texturally diverse piano parts, which often are not just an accompaniment.
Опис
Ключові слова
український композитор Микола Васильович Дремлюга, сонет, Ф. Петрарка, Мікеланджело, В. Шекспір, камерно-вокальна творчість, лірика, the Ukrainian composer Mykola Vasylyovich Dremlyuha, sonnet, F. Petrarch, Michelangelo, W. Shakespeare, chamber vocal works, lyric
Бібліографічний опис
Шутко Д. Сонет у камерно-вокальній творчості Миколи Дремлюги [Текст] / Д. Шутко // Слобожанські мистецькі студії : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: О. К. Зав’ялова, І. Л. Бермес, Льоос Гельмут та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2025. – Вип. 2 (08). – С. 108–115. – DOI: https://doi.org/10.32782/art/2025.2.20