Педагогічний інструментарій протидії деструктивному інформаційно-психологічному впливу на професійні спроможності прикордонників України
Ескіз недоступний
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
У статті проведено аналіз наукових праць, щодо ролі і місця форм, методів та способів інформаційно-психологічного впливу у сучасній системі соціальних комунікацій, як одного з факторів, що впливає на формування та розвиток професійних спроможностей особового складу сектору оборони та національної безпеки. Виявлено сучасні підходи та узагальнено результати попередніх досліджень, що стосуються питань інформаційної боротьби, її концептуальних, теоретичних і технологічних аспектів. З’ясовано, що в умовах повномасштабної війни противник здійснював деструктивний інформаційнопсихологічний вплив на прикордонників України різними способами, основними з яких є: дезінформація, пропаганда, диверсифікація громадської думки, психологічний тиск та поширення чуток. Обґрунтовано, що забезпечити інформаційно-психологічну безпеку прикордонників України можливо шляхом застосування ефективного педагогічного інструментарію протидії деструктивному інформаційно-психологічному впливу на їх професійні спроможності. Узагальнено першочергові заходи педагогічної протидії деструктивному інформаційно-психологічному впливу на формування та розвиток професійних спроможностей прикордонників України. Визначено педагогічний інструментарій (комплекс методів: «Відхід», «Вигнання», «Ігнорування», «Блокування», «Управління», «Затаювання») протидії деструктивному інформаційно-психологічному впливу, на основі рекомендацій розроблених вченими Євросоюзу, які дозволяють запобігти або нейтралізувати його дію у мас-комунікаційних (отримання інформації через ЗМІ), контакткомунікаційних (отримання інформації під час масових видовищних заходів, на мітингах, зборах тощо) та міжособистісних (отримання інформації під час спілкування з людьми, що перетинають державний кордон, під час особистих бесід, зустрічей тощо) ситуаціях. Визначено напрями подальших наукових пошуків щодо протидії деструктивному інформаційно-психологічному впливу на особистість: організаційні форми з синергічною взаємодією педагогічного, медичного, соціального та психологічного векторів.
The article analyzes scientific works on the role and place of forms, methods and means of informational and psychological influence in the modern system of social communications, as one of the factors influencing the formation and development of professional capabilities of personnel in the defense and national security sector. Modern approaches are identified and the results of previous studies on information warfare, its conceptual, theoretical and technological aspects are summarized. It is found that in conditions of a full-scale war, the enemy exerted destructive informational and psychological influence on Ukrainian border guards in various ways, the main of which are: disinformation, propaganda, diversification of public opinion, psychological pressure and the spread of rumors. It is substantiated that ensuring the informational and psychological security of Ukrainian border guards is possible through the use of effective pedagogical tools to counteract the destructive informational and psychological impact on their professional capabilities. The priority pedagogical measures to counteract the destructive informational and psychological impact on the formation and development of the professional capabilities of Ukrainian border guards are summarized. The pedagogical tools (a set of methods: “Withdrawal”, “Expulsion”, “Ignoring”, “Blocking”, “Management”, “Concealing”) for countering destructive informational and psychological influence has been adapted. It is based on recommendations developed by scientists of the European Union and allows preventing or neutralizing destructive informational and psychological effects in mass communication (obtaining information through the media), contact communication (obtaining information during mass entertainment events, at rallies, meetings, etc.) and interpersonal (obtaining information during communication with people crossing the state border, during personal conversations, meetings, etc.) situations. The directions of further scientific research on counteraction to destructive informational and psychological influence on the personality are determined: organizational forms with synergistic interaction of pedagogical, medical, social and psychological vectors.
The article analyzes scientific works on the role and place of forms, methods and means of informational and psychological influence in the modern system of social communications, as one of the factors influencing the formation and development of professional capabilities of personnel in the defense and national security sector. Modern approaches are identified and the results of previous studies on information warfare, its conceptual, theoretical and technological aspects are summarized. It is found that in conditions of a full-scale war, the enemy exerted destructive informational and psychological influence on Ukrainian border guards in various ways, the main of which are: disinformation, propaganda, diversification of public opinion, psychological pressure and the spread of rumors. It is substantiated that ensuring the informational and psychological security of Ukrainian border guards is possible through the use of effective pedagogical tools to counteract the destructive informational and psychological impact on their professional capabilities. The priority pedagogical measures to counteract the destructive informational and psychological impact on the formation and development of the professional capabilities of Ukrainian border guards are summarized. The pedagogical tools (a set of methods: “Withdrawal”, “Expulsion”, “Ignoring”, “Blocking”, “Management”, “Concealing”) for countering destructive informational and psychological influence has been adapted. It is based on recommendations developed by scientists of the European Union and allows preventing or neutralizing destructive informational and psychological effects in mass communication (obtaining information through the media), contact communication (obtaining information during mass entertainment events, at rallies, meetings, etc.) and interpersonal (obtaining information during communication with people crossing the state border, during personal conversations, meetings, etc.) situations. The directions of further scientific research on counteraction to destructive informational and psychological influence on the personality are determined: organizational forms with synergistic interaction of pedagogical, medical, social and psychological vectors.
Опис
Ключові слова
прикордонники України, педагогічний інструментарій, інформаційно-психологічний вплив, професійні спроможності, заходи педагогічної протидії, border guards of Ukraine, pedagogical tools, informational and psychological influence, professional capabilities, pedagogical counteraction measures
Бібліографічний опис
Дяков С. Педагогічний інструментарій протидії деструктивному інформаційно-психологічному впливу на професійні спроможності прикордонників України [Текст] / С. Дяков, М. Кречко, В. Бакалов // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025. – № 2 (142). – С. 133–146. – DOI: 10.24139/2312-5993/2025.02/133-146