The Impact of Pedagogical Innovations on the Development of the Educational Environment in the Context of Modern Challenges
Ескіз недоступний
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
The article theoretically substantiates the cluster ap proach in education as a methodological basis for the development of the education system. The content of the concept of “educational cluster” is revealed depending on the level of clustering. Pedagogical innovations are substantiated as an essential characteristic of educatio nal clusters; the existing classifications are supplemented by the author’s typology of pedagogical innovations ba sed on the cluster approach in education.
У статті теоретично обґрунтовано кластерний підхід в освіті як методологічну основу розвитку системи освіти. Розкрито зміст поняття «освітній кластер» залежно від рівня кластеризації. Обґрунтовано педагогічні інновації як суттєву характеристику освітніх кластерів; існуючі класифікації доповнено авторською типологією педагогічних інновацій, що базується на кластерному підході в освіті.
У статті теоретично обґрунтовано кластерний підхід в освіті як методологічну основу розвитку системи освіти. Розкрито зміст поняття «освітній кластер» залежно від рівня кластеризації. Обґрунтовано педагогічні інновації як суттєву характеристику освітніх кластерів; існуючі класифікації доповнено авторською типологією педагогічних інновацій, що базується на кластерному підході в освіті.
Опис
Ключові слова
pedagogical innovations, educational cluster, educational holding, management of an educational center, педагогічні інновації, освітній кластер, освітній холдинг, управління освітнім центром
Бібліографічний опис
The Impact of Pedagogical Innovations on the Development of the Educational Environment in the Context of Modern Challenges [Text] / N. Kyrylenko, O. Havrylo, R. Romanyshyn, N. Mykhalchenko, R. Koperlos // Conrado. – 2025. – Vol. 21, № 104. – Art. e4489.