Conceptual Foundations for Integrating Artificial Intelligence Technologies in Developing Personalized Learning Pathways for Students with Special Educational Needs

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
Conceptual foundations for integrating artificial intelligence technologies in developing personalized learning pathways for students with special educational needs. The article explores the potential of integrating artificial intelligence (AI) technologies into the design and implementation of individualized educational trajectories (IETs) for children with special educational needs (SEN). The research focuses on the analysis of theoretical approaches to personalized learning, a review of current international and national studies in the fields of inclusive education and AI, and the development of a conceptual model that incorporates digital analytical tools across all stages of the IET – from data collection and interpretation to the monitoring and adjustment of the educational process. The methodological framework is grounded in general scientific methods of analysis, synthesis, induction, deduction, interpretiveanalytical and structural-functional approaches, which enabled a comprehensive study of academic sources and a systematic generalization of research outcomes. The results indicate that AI can serve as an effective tool at every stage of IET development, particularly in identifying learners’ needs, setting educational goals, selecting appropriate pedagogical strategies, and designing assessment instruments. A generalized model has been developed for AI integration into the six core stages of the IET, enhancing the adaptability of instruction, increasing the accuracy of pedagogical decisions, and improving the responsiveness of feedback mechanisms. Special attention is given to the risks and limitations associated with AI use, including ethical considerations, algorithm interpretability, and the need to maintain human pedagogical support as a central component of the educational process. The practical significance of the study lies in establishing a foundation for the implementation of innovative technologies within the framework of personalized learning in inclusive educational settings. The conclusions emphasize the importance of ethical regulation, interdisciplinary collaboration among specialists, and the need for further empirical research on the effectiveness of the proposed approaches in realworld educational environments.
Стаття присвячена дослідженню потенціалу інтеграції технологій штучного інтелекту у процес формування та реалізації індивідуальної освітньої траєкторії (ІОТ) для дітей з особливими освітніми потребами (ООП). У фокусі наукової розвідки – аналіз теоретичних підходів до персоналізації навчання, огляд актуальних міжнародних і вітчизняних досліджень у сфері інклюзивної освіти та штучного інтелекту, а також розроблення концептуальної моделі, що передбачає залучення цифрових аналітичних інструментів до всіх етапів ІОТ: від збору й інтерпретації освітніх даних до моніторингу та корекції навчального процесу. Методологічну основу становлять загальнонаукові методи аналізу, синтезу, індукції, дедукції, інтерпретаційно-аналітичний та структурнофункціональний підходи, які забезпечили всебічне вивчення наукових джерел і системне узагальнення результатів. У результаті дослідження виявлено, що штучний інтелект може бути ефективним інструментом на кожному з етапів формування ІОТ, зокрема у виявленні освітніх потреб дитини, формулюванні цілей навчання, доборі оптимальних педагогічних стратегій та інструментів оцінювання. Розроблено узагальнену модель інтеграції ШІ у шість ключових етапів ІОТ, що дозволяє забезпечити адаптивність навчального процесу, підвищити точність прийняття педагогічних рішень та оперативність зворотного зв’язку. Окремо акцентовано увагу на ризиках та обмеженнях, пов’язаних із використанням ШІ, зокрема – на питаннях етики, інтерпретованості алгоритмів та необхідності збереження педагогічного супроводу як ключового компонента освітнього процесу. Практичне значення статті полягає у формуванні підґрунтя для впровадження інноваційних технологій у процеси індивідуалізованого навчання в межах інклюзивної школи. У висновках наголошується на необхідності етичного регулювання використання ШІ, міждисциплінарної співпраці фахівців та подальшого емпіричного дослідження ефективності запропонованих підходів у реальному освітньому середовищі.
Опис
Ключові слова
individualized educational trajectory, inclusive education, special educational needs, artificial intelligence, educational analytics, personalized learning, adaptive digital systems, AI ethics, educational technology, pedagogical support, індивідуальна освітня траєкторія, інклюзивна освіта, особливі освітні потреби, штучний інтелект, освітня аналітика, персоналізація навчання, адаптивні цифрові системи, етичні аспекти ШІ, освітні технології, педагогічна підтримка
Бібліографічний опис
Hereha В. Conceptual Foundations for Integrating Artificial Intelligence Technologies in Developing Personalized Learning Pathways for Students with Special Educational Needs [Техt] / В. Hereha // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025. – № 2 (142). – С. 110–124. – DOI: 10.24139/2312-5993/2025.02/110-124