Використання цифрових технологій на уроці фізичної культури в умовах Нової української школи
Вантажиться...
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Гельветика
Анотація
У статті розглянуто використання та впровадження цифрових технологій у навчальний процес на уроках фізичної культури в умовах Нової української школи (НУШ). Змінювані освітні стандарти та сучасні тенденції цифровізації навчання вима-гають пошуку нових підходів до організації уроків, спрямованих на підвищення мотивації учнів, покращення якості навчання та моніторингу фізичної активності.Проведений аналіз наукової літератури, щодо дослідження ефективних цифрових технологій, визначив, що для підвищення якості проведення уроків фізичної культури можна використовувати мобільні додатки для відстеження фізичної активності (наприклад, google fit, myfitnesspal, adidas running), що дозволяють учням контролювати кількість пройдених кроків, витрачені калорії та рівень фізичного навантаження. Фітнес-браслети та розумні годинники, які забезпечують індивідуальний контроль частоти серцевих скорочень учнів. Інтерактивні платформи та відеоуроки (youtube, fiton, nike training club), що допомагають урізноманітнити навчальний процес, демонструючи правильну техніку виконання вправ. Віртуальна та доповнена реальність, які дозволяють проводити інтерактивні заняття та моделювати урок фізичної культури. Онлайн-щоденники фізичної активності, що допомагають вчителю ефективно оцінювати успішність учнів та аналізувати їхню фізичну підготовку.Дослідження підтверджує, що використання цифрових технологій на уроках фізичної культури сприяє підвищенню зацікав-леності школярів у фізичній активності, індивідуалізації навчального процесу та формування здорового способу життя. Інте-грація таких технологій забезпечує нові можливості для оцінки та корекції фізичних, технічних, тактичних умінь та навичок учнів, а також для організації дистанційного навчання. Інтеграція цих інновацій узгоджується з концептуальними засадами Нової української школи, що спрямована на формування всебічно розвиненої особистості з високим рівнем фізичного розвитку. Проте досягнення максимального ефекту можливе за умови володіння педагогом інформаційними та інтерактивними технологіями в освітньому процесі, а також забезпечення належного рівня матеріально-технічної бази.
The article considers the use and implementation of digital technologies in the educational process in physical education lessons in the conditions of the New Ukrainian School (NUS). Changing educational standards and current trends in the digitalization of learning require the search for new approaches to organizing lessons aimed at increasing student motivation, improving the quality of learning and monitoring physical activity.An analysis of the scientific literature on the study of effective digital technologies determined that to improve the quality of physical education lessons, mobile applications for tracking physical activity (for example, google fit, myfitnesspal, adidas running) can be used, allowing students to control the number of steps taken, calories consumed and the level of physical activity. Fitness bracelets and smart-watches that provide individual control of the heart rate of students. Interactive platforms and video tutorials (youtube, fiton, nike training club) that help to diversify the learning process, demonstrating the correct technique of exercise. Virtual and augmented reality, which allow you to conduct interactive classes and simulate a physical culture lesson. Online physical activity diaries that help the teacher effectively assess the performance of students and analyze their physical fitness.The study confirms that the use of digital technologies in physical education lessons contributes to increasing the interest of schoolchildren in physical activity, individualizing the educational process and forming a healthy lifestyle. The integration of such echnologies provides new opportunities for assessing and correcting the physical, technical, tactical skills of students, as well as for organizing distance learning. The integration of these innovations is consistent with the conceptual principles of the New Ukrainian School, aimed at the formation of a comprehensively developed personality with a high level of physical development.However, achieving the maximum effect is possible provided that the teacher owns information and interactive technologies in the educational process, as well as ensuring the proper level of material and technical base.
The article considers the use and implementation of digital technologies in the educational process in physical education lessons in the conditions of the New Ukrainian School (NUS). Changing educational standards and current trends in the digitalization of learning require the search for new approaches to organizing lessons aimed at increasing student motivation, improving the quality of learning and monitoring physical activity.An analysis of the scientific literature on the study of effective digital technologies determined that to improve the quality of physical education lessons, mobile applications for tracking physical activity (for example, google fit, myfitnesspal, adidas running) can be used, allowing students to control the number of steps taken, calories consumed and the level of physical activity. Fitness bracelets and smart-watches that provide individual control of the heart rate of students. Interactive platforms and video tutorials (youtube, fiton, nike training club) that help to diversify the learning process, demonstrating the correct technique of exercise. Virtual and augmented reality, which allow you to conduct interactive classes and simulate a physical culture lesson. Online physical activity diaries that help the teacher effectively assess the performance of students and analyze their physical fitness.The study confirms that the use of digital technologies in physical education lessons contributes to increasing the interest of schoolchildren in physical activity, individualizing the educational process and forming a healthy lifestyle. The integration of such echnologies provides new opportunities for assessing and correcting the physical, technical, tactical skills of students, as well as for organizing distance learning. The integration of these innovations is consistent with the conceptual principles of the New Ukrainian School, aimed at the formation of a comprehensively developed personality with a high level of physical development.However, achieving the maximum effect is possible provided that the teacher owns information and interactive technologies in the educational process, as well as ensuring the proper level of material and technical base.
Опис
Ключові слова
цифрові технології, фізична культура, Нова українська школа, мобільні додатки, віртуальна реальність, фітнес-браслети, digital technologies, physical culture, New Ukrainian School, mobile applications, virtual reality, fitness bracelets
Бібліографічний опис
Гейтенко В. Використання цифрових технологій на уроці фізичної культури в умовах Нової української школи [Текст] / В. Гейтенко, С. Шинкарьов, Н. Шинкарьова // Олімпійський та паралімпійський спорт : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: П. Ф. Рибалко, С. І. Атаманюк, Д. В. Бермудес та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2025. – Вип. 1. – С. 16–20. – DOI: 10.32782/olimpspu/2025.1.4