Participation of the Greek-Catholic Clergy in Cultural and Educational Processes in Eastern Galicia in the Interwar Period
Ескіз недоступний
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
The purpose of the study is to analyze the main directions of educational and cultural activities of the Greek-Catholic clergy in the conditions of Eastern Galicia under the rule of the Polish Republic.
The methodology of the study is based on the principles of historicism, scientificity, objectivity, and systematicity. General scientific (analysis, synthesis, induction, deduction) and special historical (historical-genetic, comparative-historical) methods were used.
The scientific novelty lies in a comprehensive analysis of the stated topic and the introduction of archival materials into scientific circulation, which makes it possible to clarify the main directions of educational and cultural and educational activities of the Greek-Catholic clergy in the interwar period in Eastern Galicia.
Conclusions. In the interwar period, the Greek Catholic parish clergy of Eastern Galicia played a key role in preserving national education and culture, and helped restore the financial and property status of parishioners. The clergy actively advocated for the preservation of schools with Ukrainian as the language of instruction, helped to conduct school plebiscites, and defended the right to study in Ukrainian. For educational purposes, the clergy created centers of the Prosvita society in parishes. The key goal of the cooperation between the branches and priests was to strive for the spiritual and cultural uplift of the Ukrainian people through the organization of education and cultural and educational activities in parishes. Priests were active members of Prosvita, participating in its meetings and events. They organized reading rooms, libraries, and gave lectures and speeches aimed at raising national consciousness and patriotism. The Greek Catholic Church provided practical and material support for the activities of Prosvita. The wives of Greek Catholic priests were actively involved in social activities and cultural and educational processes in parishes.
Мета дослідження полягає в аналізі основних напрямків просвітницької та культурно-освітньої діяльності греко-католицького духовенства в умовах перебування Східної Галичини під владою Польської Республіки. Методологія дослідження базується на принципах історизму, науковості, об’єктивності, системності. Використано загальнонаукові (аналіз, синтез, індукції, дедукції) та спеціально-історичні (історико-генетичний, порівняльно-історичний) методи. Наукова новизна полягає в комплексному аналізі заявленої теми та введенням до наукового обігу архівних матеріалів, що уможливлює з’ясування основних напрямків просвітницької та культурно-освітньої діяльності греко-католицького духовенства в міжвоєнний період на території Східної Галичини. Висновки. У міжвоєнний період греко-католицьке парафіяльне духовенство Східної Галичини відігравало ключову роль у збереженні національної освіти та культури, а також сприяло відновленню фінансово-майнового стану парафіян. Священнослужителі активно виступали за збереження шкіл з українською мовою викладання, допомагали проводити шкільні плебісцити та захищати право на навчання українською мовою З метою просвітницької діяльності духовенство створювало на парафіях осередки товариства «Просвіта». Ключовою ціллю співпраці осередків та священників було прагнення до духовного та культурного піднесення українського народу через організацію освіти та культурно-просвітницьких заходів у парафіях. Священники були активними членами «Просвіти», брали участь в її зборах та заходах. Вони організовували читальні, бібліотеки, виступали з лекціями та промовами, спрямованими на підвищення національної свідомості та патріотизму. Греко-Католицька Церква надавала практичну та матеріальну підтримку діяльності «Просвіти». Дружини греко-католицьких священників активно долучалися до громадської діяльності та культурно-освітніх процесів на парафіях.
Мета дослідження полягає в аналізі основних напрямків просвітницької та культурно-освітньої діяльності греко-католицького духовенства в умовах перебування Східної Галичини під владою Польської Республіки. Методологія дослідження базується на принципах історизму, науковості, об’єктивності, системності. Використано загальнонаукові (аналіз, синтез, індукції, дедукції) та спеціально-історичні (історико-генетичний, порівняльно-історичний) методи. Наукова новизна полягає в комплексному аналізі заявленої теми та введенням до наукового обігу архівних матеріалів, що уможливлює з’ясування основних напрямків просвітницької та культурно-освітньої діяльності греко-католицького духовенства в міжвоєнний період на території Східної Галичини. Висновки. У міжвоєнний період греко-католицьке парафіяльне духовенство Східної Галичини відігравало ключову роль у збереженні національної освіти та культури, а також сприяло відновленню фінансово-майнового стану парафіян. Священнослужителі активно виступали за збереження шкіл з українською мовою викладання, допомагали проводити шкільні плебісцити та захищати право на навчання українською мовою З метою просвітницької діяльності духовенство створювало на парафіях осередки товариства «Просвіта». Ключовою ціллю співпраці осередків та священників було прагнення до духовного та культурного піднесення українського народу через організацію освіти та культурно-просвітницьких заходів у парафіях. Священники були активними членами «Просвіти», брали участь в її зборах та заходах. Вони організовували читальні, бібліотеки, виступали з лекціями та промовами, спрямованими на підвищення національної свідомості та патріотизму. Греко-Католицька Церква надавала практичну та матеріальну підтримку діяльності «Просвіти». Дружини греко-католицьких священників активно долучалися до громадської діяльності та культурно-освітніх процесів на парафіях.
Опис
Ключові слова
Greek-Catholic Church, education, culture, interwar period, Polish Republic, A.Sheptytsky, Греко-Католицька Церква, освіта, культура, міжвоєнний період, Польська Республіка, А. Шептицький
Бібліографічний опис
Zuliak I. Participation of the Greek-Catholic Clergy in Cultural and Educational Processes in Eastern Galicia in the Interwar Period [Теxt] / I. Zuliak // Консенсус : науковий журнал / Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка. – 2025. – № 1. – С. 132–141. – DOI:10.31110/consensus/2025-01/132-141