Критерії та показники сформованості готовності майбутніх магістрів освіти до управлінської діяльності: обґрунтування діагностично-критеріальної системи педагогічного експерименту
Вантажиться...
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
У статті визначено та досягнуто мету дослідження - обґрунтовано діагностично-критеріальну систему вимірювання сформованості готовності майбутніх магістрів освіти до управлінської діяльності. Здійснено аналіз наукового доробку заданої та дотичної тематики та визначено ключові складові готовності, зокрема ціннісно-мотиваційний, когнітивний, процесуально-операційний і рефлексивно-оцінний компоненти. Акцентовано увагу на ролі особистісних якостей, психологічної стійкості та здатності до самоорганізації в ефективному прийнятті управлінських рішень майбутніми магістрами освіти. Обґрунтовано необхідність розвитку стратегічного мислення, самоконтролю та здатності до адаптації в умовах змін. Зазначено, що ефективне управління освітою потребує комплексного підходу до підготовки майбутніх магістрів освіти, що поєднує теоретичну, практичну та психологічну підготовку, що і є перспективами подальших наукових розвідок.
The article substantiates the diagnostic and criterion system for measuring the readiness of future masters of education for managerial activity. The article analyses the scientific achievements of the given and related topics and proves that the readiness of teachers for effective management and professional development is a multicomponent formation that combines value-motivational, cognitive, procedural- operational and reflective-evaluative components. It includes a system of personal values, professional knowledge, managerial skills and experience. It is emphasised that the personal readiness of a manager is an integral part of psychological readiness, which includes communicative, emotional and volitional, and activity characteristics. It is emphasised that modern managers in education mostly demonstrate openness, friendliness and self-confidence, but avoid risky decisions, relying on proven management methods. It is clarified that an important component of managerial competence is the ability to self-organise, which involves the ability to plan activities, exercise self-control and reflection. An objective assessment of one's own competencies and the results of managerial activities contributes to effective professional growth. The conclusion is generalised that the readiness of future masters of education for managerial activity is a multidimensional category that includes motivational, cognitive, activity and personal components. It is noted that its assessment should be based on a comprehensive analysis of the formation of these criteria and their manifestation in real management situations. At the same time, it is noted that the effective implementation of managerial activities requires an integrated approach to the training of future masters of education, which involves the development of their professional competencies, personal qualities and readiness for self-development and the introduction of the latest management technologies.
The article substantiates the diagnostic and criterion system for measuring the readiness of future masters of education for managerial activity. The article analyses the scientific achievements of the given and related topics and proves that the readiness of teachers for effective management and professional development is a multicomponent formation that combines value-motivational, cognitive, procedural- operational and reflective-evaluative components. It includes a system of personal values, professional knowledge, managerial skills and experience. It is emphasised that the personal readiness of a manager is an integral part of psychological readiness, which includes communicative, emotional and volitional, and activity characteristics. It is emphasised that modern managers in education mostly demonstrate openness, friendliness and self-confidence, but avoid risky decisions, relying on proven management methods. It is clarified that an important component of managerial competence is the ability to self-organise, which involves the ability to plan activities, exercise self-control and reflection. An objective assessment of one's own competencies and the results of managerial activities contributes to effective professional growth. The conclusion is generalised that the readiness of future masters of education for managerial activity is a multidimensional category that includes motivational, cognitive, activity and personal components. It is noted that its assessment should be based on a comprehensive analysis of the formation of these criteria and their manifestation in real management situations. At the same time, it is noted that the effective implementation of managerial activities requires an integrated approach to the training of future masters of education, which involves the development of their professional competencies, personal qualities and readiness for self-development and the introduction of the latest management technologies.
Опис
Ключові слова
магістри освіти, готовність до управлінської діяльності, критерій, показник, якості, критеріально-діагностувальна система, masters of education, readiness for managerial activity, criterion, indicator, quality, criterion-diagnostic system
Бібліографічний опис
Яковенко Г. Критерії та показники сформованості готовності майбутніх магістрів освіти до управлінської діяльності: обґрунтування діагностично-критеріальної системи педагогічного експерименту [Текст] / Г. Яковенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025. – № 1 (141). – С. 150–110. – DOI: 10.24139/2312-5993/2025.01/150-161