Арт-освіта у формуванні естетичної культури дітей дошкільного віку

Анотація
У статті розглянуто арт-освіту як важливий компонент формування естетичної культури дітей дошкільного віку. На основі застосування широкого спектру наукових досліджень виокремлено основні характеристики артосвіти, деталізовано поняття «арт-освіта». Визначено значення естетичної культури для гармонійного розвитку особистості дитини, яка забезпечує емоційно-естетичне збагачення, сприяє розвитку творчих здібностей та формує основи художнього смаку. Сприйняття естетичних цінностей дозволяє розкривати внутрішній потенціал дитини, емоційну чутливість та здатність вирішувати нестандартні завдання. Важливо, що естетична культура формує морально-етичні якості, зумовлює розвиток толерантності, емпатії та вміння співпрацювати з іншими. Проаналізовано основні завдання, методи та засоби арт-освіти, а також її інтеграцію в освітній процес. Акцентовано увагу на перевагах арт-освіти, серед яких розвиток креативності, емоційної гармонії, комунікативних навичок та формування естетичних цінностей. Доведено необхідність створення арт-зон, впровадження майстер-класів, інтерактивних методів, тематичних днів мистецтва у закладах дошкільної освіти для підвищення ефективності арт-освіти. Автори розглядають сутність естетичної культури як складного феномена, що включає здатність до сприйняття, розуміння та створення прекрасного в навколишньому світі. Особлива увага приділяється методам та підходам до організації арт-освіти в умовах закладів дошкільної освіти. Визначено, що ефективне формування естетичної культури дітей можливе через інтеграцію різних видів мистецької діяльності: образотворчого мистецтва, музики, театру, художньої літератури тощо. Окреслено значення гри як провідного методу навчання, що допомагає дітям природно та невимушено засвоювати естетичні норми й цінності. У статті також аналізуються сучасні педагогічні технології, що сприяють розвитку естетичних почуттів у дітей, зокрема метод проектів, інтерактивні форми навчання, використання мультимедійних ресурсів та створення розвивального художнього середовища. Результати дослідження підтверджують, що системне впровадження арт-освіти у процес виховання дітей дошкільного віку сприяє не лише їхньому естетичному розвитку, а й формуванню особистісних якостей, необхідних для подальшої соціалізації та творчої самореалізації.
The article considers art education an essential component of forming preschool children’s aesthetic culture. Based on applying a wide range of scientific research, the main characteristics of art education are singled out, and the concept of “art education” is revealed. The importance of aesthetic culture for the harmonious development of a child’s personality is defined as providing emotional and aesthetic enrichment, promoting the development of creative abilities, and forming the basis of artistic taste. Perception of aesthetic values allows one to reveal the child’s inner potential, emotional sensitivity, and ability to solve non-standard tasks. Aesthetic culture must form moral and ethical qualities and conditions for developing tolerance, empathy, and the ability to cooperate with others. The main tasks, methods, and means of art education and its integration into the educational process are analyzed. Attention is focused on the advantages of art education, including the development of creativity, emotional harmony, communication skills, and the formation of aesthetic values. The necessity of creating art zones, conducting workshops, using interactive methods, and using thematic days of art in preschool education institutions to increase the effectiveness of art education has been proved. The authors consider the essence of aesthetic culture as a complex phenomenon that includes the ability to perceive, understand, and create beauty in the surrounding world. Special attention is paid to methods and approaches to organizing art education in the conditions of preschool education institutions. It was determined that the effective formation of the aesthetic culture of children is possible through the integration of various types of artistic activity: visual arts, music, theater, fiction, etc. The significance of the game as a leading method of learning, which helps children naturally and effortlessly learn aesthetic norms and values, is outlined. The article also analyzes modern pedagogical technologies that contribute to the development of aesthetic feelings in children, particularly the project method, interactive forms of learning, the use of multimedia resources, and the creation of a developmental artistic environment. The study's results confirm that the systematic introduction of art education into the process of raising preschool children contributes not only to their aesthetic development but also to the formation of personal qualities necessary for further socialization and creative self-realization.
Опис
Ключові слова
арт-освіта, мистецтво, образотворення, естетична культура, творчі здібності, креативність, діти дошкільного віку, art education, art, image creation, aesthetic culture, creative abilities, children of preschool age
Бібліографічний опис
Арт-освіта у формуванні естетичної культури дітей дошкільного віку [Текст] / О. В. Шаповалова, С. Л. Парфілова, О. В. Лобова, Л. В. Пушкар // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редакційна рада: О. В. Боряк, М. Воскоглу, Т. Д. Лукашова та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2025. – Т. 13, № 2. – С. 106–111. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol13i2-015.