Міжнародні стипендійні програми як інструмент мотивації до навчання здобувачів вищої освіти України

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ ім. А. С. Макаренка
Анотація
У статті досліджено роль міжнародних стипендійних програм як ефективного інструмента мотивації здобувачів вищої освіти до навчання. Зазначено, що роль мотивації в освітньому процесі є вирішальною для досягнення студентами високих результатів та формування стійкої зацікавленості у здобутті знань. Стипендійне забезпечення виступає потужним інструментом мотивації, стимулюючи прагнення до академічної досконалості та активної участі у науководослідницькій діяльності. Для кращого розуміння механізму впливу студентських стипендій на мотивацію до навчання в статті виділено ключові фактори, які визначають ефективність цього процесу. Підкреслено, що система стипендійного забезпечення є важливим елементом підтримки студентів у здобутті вищої освіти. В Україні вона включає державні (академічні, соціальні, іменні) та недержавні стипендії, які надаються українськими і закордонними науковими установами, фондами та благодійними організаціями. Система стимулювання, що передбачає диференційований підхід до розміру стипендій залежно від успішності студентів, сприяє їхньому більш серйозному ставленню до навчання, підвищенню конкуренції та загального рівня освіти в університетах. Розглянуто практику впровадження недержавних стипендій у Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ), зокрема співпрацю з Фондом Інституту Східноєвропейських досліджень (Республіка Польща), Фундацією Лозинських (США) та благодійним фондом «Повір у себе» (Україна). Проаналізовано результати цих програм, які передбачають надання стипендій студентам за високі академічні досягнення, а також відзначення найкращих магістерських робіт. Висвітлено основні вимоги до кандидатів на стипендії, процедури подачі заявок, розміри стипендій та додаткові можливості, які надаються стипендіатам. Зроблено порівняльний аналіз недержавних стипендій у Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника. Визначено, що такі програми сприяють підвищенню зацікавленості студентів у навчанні, розвитку їхнього наукового потенціалу та формуванню позитивного іміджу університету.
The article examines the role of international scholarship programs as an effective tool for motivating higher education students to study. It is noted that motivation is crucial for students to achieve high results and form a sustainable interest in acquiring knowledge. Scholarship support is a powerful motivational tool, stimulating the desire for academic excellence and active participation in research activities. For a better understanding of the mechanism of influence of student scholarships on motivation to study, the article highlights the key factors determining this process's effectiveness. It is emphasized that the scholarship system is an important element of support for students in obtaining higher education. In Ukraine, it includes state (academic, social, nominal) and non-state scholarships provided by Ukrainian and foreign scientific institutions, foundations, and charitable organizations. The incentive system, which provides for a differentiated approach to the number of scholarships depending on studentsʼ academic performance, helps them take their studies more seriously and increases competition and the overall level of education at universities. The article examines the practice of implementing nongovernmental scholarships at Vasyl Stefanyk Precarpathian National University (Ivano-Frankivsk), in particular, cooperation with the Foundation of the Institute of East European Studies (Poland), the Lozynskyj Foundation (USA) and the “Believe in Yourself” Charitable Foundation (Ukraine). The author analyzes the results of these programs, which provide scholarships to students for high academic achievements and reward the best master theses. The main requirements for scholarship candidates, application procedures, scholarship amounts, and additional opportunities provided to scholarship holders are highlighted. A comparative analysis of non-governmental scholarships at Vasyl Stefanyk Precarpathian National University is made. It is determined that such programs contribute to increasing studentsʼ interest in learning, developing their scientific potential, and forming a positive image of the university.
Опис
Ключові слова
міжнародні стипендійні програми, мотивація до навчання, здобувачі вищої освіти, недержавні стипендії, університет, благодійні фонди, академічна мобільність, система вищої освіти international scholarship programs, motivation to study, higher education students, non-state scholarships, university, charitable foundations, academic mobility, higher education system
Бібліографічний опис
Паска Т. Міжнародні стипендійні програми як інструмент мотивації до навчання здобувачів вищої освіти України [Текст] / Т. Паска // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редакційна рада: О. В. Боряк, М. Воскоглу, Т. Д. Лукашова та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2025. – Т. 13, № 2. – С. 81–87. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol13i2-011.