Використання інтерактивних технологій для формування культурологічної компетентності у курсантів військових ЗВО
Вантажиться...
Дата
2023
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
У статті досліджується важливість використання інтерактивних технологій для формування культурологічної компетентності у курсантів військових закладів вищої освіти. Зокрема, акцентується увага на актуальності цього процесу в умовах глобалізації та інтеграції України до міжнародних структур, зокрема в НАТО, що передбачає активну взаємодію військовослужбовців з представниками різних культур та націй. У роботі розглядаються різноманітні інтерактивні методи, зокрема симуляції, рольові ігри, онлайн-платформи, які сприяють не лише засвоєнню знань про культурні традиції та цінності інших народів, але й розвитку навичок міжкультурної комунікації. Підкреслюється, що інтерактивні технології допомагають створити реалістичні ситуації для практичного засвоєння культурологічних знань, що є важливим аспектом у підготовці майбутніх офіцерів, здатних ефективно працювати в умовах міжнародної співпраці та багатокультурних середовищах. Визначено основні переваги застосування інтерактивних технологій, зокрема підвищення мотивації курсантів, розвиток критичного мислення та креативності, а також формування здатності до швидкої адаптації в різних культурних контекстах. Стаття розглядає передумови розвитку культурологічної компетентності у курсантів військових ЗВО в умовах міжнародної інтеграції та реформування Збройних сил України. Зокрема, увагу акцентовано на важливості активного навчання, критичного мислення та підвищення рівня міжкультурної комунікації для ефективної професійної діяльності. Окремо розглядаються аспекти адаптації курсантів до змінюваного середовища та підготовки до міжнародного співробітництва. Мотивація та залучення курсантів до навчального процесу є ключовими чинниками розвитку їх професійної готовності до багатонаціональних операцій. Зазначено, що системний підхід до навчання курсантів в умовах культурної різноманітності сприятиме підвищенню ефективності їх професійної підготовки та успішній реалізації на міжнародній арені.
The article examines the importance of using interactive technologies for the formation of cultural competence among cadets of military higher education institutions (HEIs). In particular, attention is focused on the relevance of this process in the context of globalization and Ukraine's integration into international structures, in particular NATO, which involves active interaction of military personnel with representatives of different cultures and nations. The paper examines various interactive methods, including simulations, role-playing games, and online platforms, which contribute not only to the acquisition of knowledge about the cultural traditions and values of other peoples, but also to the development of intercultural communication skills. It is emphasized that interactive technologies help create realistic situations for the practical acquisition of cultural knowledge, which is an important aspect in the training of future officers capable of working effectively in international cooperation and multicultural environments. The main advantages of using interactive technologies are identified, including increasing cadets' motivation, developing critical thinking and creativity, and developing the ability to quickly adapt to different cultural contexts. The article considers the prerequisites for the development of cultural competence in cadets of military higher educational institutions in the context of international integration and reform of the Armed Forces of Ukraine. In particular, attention is focused on the importance of active learning, critical thinking and increasing the level of intercultural communication for effective professional activity. Aspects of cadets' adaptation to a changing environment and preparation for international cooperation are separately considered. Motivation and involvement of cadets in the educational process are key factors in the development of their professional readiness for multinational operations. It is noted that a systematic approach to training cadets in conditions of cultural diversity will contribute to increasing the effectiveness of their professional training and successful implementation in the international arena.
The article examines the importance of using interactive technologies for the formation of cultural competence among cadets of military higher education institutions (HEIs). In particular, attention is focused on the relevance of this process in the context of globalization and Ukraine's integration into international structures, in particular NATO, which involves active interaction of military personnel with representatives of different cultures and nations. The paper examines various interactive methods, including simulations, role-playing games, and online platforms, which contribute not only to the acquisition of knowledge about the cultural traditions and values of other peoples, but also to the development of intercultural communication skills. It is emphasized that interactive technologies help create realistic situations for the practical acquisition of cultural knowledge, which is an important aspect in the training of future officers capable of working effectively in international cooperation and multicultural environments. The main advantages of using interactive technologies are identified, including increasing cadets' motivation, developing critical thinking and creativity, and developing the ability to quickly adapt to different cultural contexts. The article considers the prerequisites for the development of cultural competence in cadets of military higher educational institutions in the context of international integration and reform of the Armed Forces of Ukraine. In particular, attention is focused on the importance of active learning, critical thinking and increasing the level of intercultural communication for effective professional activity. Aspects of cadets' adaptation to a changing environment and preparation for international cooperation are separately considered. Motivation and involvement of cadets in the educational process are key factors in the development of their professional readiness for multinational operations. It is noted that a systematic approach to training cadets in conditions of cultural diversity will contribute to increasing the effectiveness of their professional training and successful implementation in the international arena.
Опис
Ключові слова
курсанти військових ЗВО, інтерактивні технології, культурологічна компетентність, теоретичні основи підготовки, підготовка фахівців, cadets of military higher educational institutions, interactive technologies, cultural competence, theoretical foundations of training, training of specialists
Бібліографічний опис
Стозуб В. Використання інтерактивних технологій для формування культурологічної компетентності у курсантів військових ЗВО [Текст] / В. Стозуб // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 10 (134). – С. 381–387. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2023.10/381-387