Зміст мовно-методичної підготовки майбутніх учителів: досвід і сучасні тенденції
Вантажиться...
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Гельветика
Анотація
У статті окреслено деякі аспекти сучасних тенденцій змісту фахової, мовно-методичної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури на засадах міждисциплінарної інтеграції.
З урахуванням наукових праць та нормативно-правових документів щодо профілізації старшої школи окреслено різні підходи до трактування поняття «зміст освіти», «зміст підготовки», «міждисциплінарна інтеграція». Припускається, що поняття «зміст освіти» доцільно характеризувати як певну систему знань, умінь, навичок і компетентностей, а також світоглядних та морально-етичних переконань, якими мають оволодіти майбутні вчителі української мови і літератури у процесі навчання. Важливі міркування дослідників щодо тісної взаємодії суб’єктів освітнього процесу, щоб зміст освіти, який опанував студент/студентка, став особистісним здобутком, що допомагає діяти в нестандартних та невизначених ситуаціях освітнього середовища.
Представлено теоретичний аналіз проблеми і дослідної роботи в межах освітнього партнерства з оновлення освітніх програм спеціальності «Середня освіта (Українська мова і література)» на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях у Сумському державному педагогічному університеті імені А. С. Макаренка та Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини. Зазначено, що реалізація міжпредметних зв’язків для укладання робочих навчальних програм, зокрема, з мовних, мовно-методичних дисциплін слугує дидактичною умовою побудови цілісної системи навчання на основі спільності змісту та взаємозв’язків між навчальними дисциплінами.
Означено, що в навчальних мовно-методичних курсах доцільно враховувати тенденції, виклики підготовки майбутніх учителів української мови і літератури до викладання у профільній школі: діджиталізація предметів мовно-літературної освітньої галузі, розвиток онлайнової освіти, виклики психічного й особистісного розвитку учнів, використання компетентнісних завдань на уроках, активізація дослідницького, проблемно-пошукового методів, методів проєктного, інтерактивного, мікронавчання в освітньому процесі.
Читання мовно-методичних дисциплін з урахуванням нових шкільних стандартів засвідчує важливість знань змісту профільного навчального матеріалу, організації комунікації «учитель – учень», забезпечення пізнавальної мотивації учнів та формування ключових компетентностей, що впливають на успішну самореалізацію в умовах сучасних викликів.
The article outlines some aspects of contemporary trends in the content of professional training for future teachers of Ukrainian language and literature based on the principles of interdisciplinary integration. Taking into account scientific works and regulatory documents regarding the profiling of senior high school, various approaches to the interpretation of the concepts of "content of education," "content of training," and "interdisciplinary integration" have been outlined. It is assumed that the concept of "content of education" should be characterized as a certain system of knowledge, skills, abilities, and competencies, as well as worldview and moral-ethical beliefs that future teachers of the Ukrainian language and literature should acquire during their training. Important considerations of researchers regarding the close interaction of participants in the educational process, so that the content of education mastered by the student becomes a personal achievement that helps to act in non-standard and uncertain situations of the educational environment. The study presents a theoretical analysis of research work within the educational partnership aimed at updating the educational programs for the specialty "Secondary Education (Ukrainian Language and Literature)" at the first (bachelor's) and second (master's) levels at A. S. Makarenko Sumy State Pedagogical University, Sumy and Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University. It is noted that the implementation of interdisciplinary connections for the development of working educational programs, particularly in language and language-methodological disciplines, serves as a didactic condition for building a cohesive system of education based on the commonality of the content of educational disciplines and the interconnections between them. It is indicated that in the language-methodological training courses, it is advisable to consider the trends and challenges in preparing future teachers of the Ukrainian language and literature for teaching in specialized schools: the digitalization of subjects in the language and literature educational field, the development of online education, challenges related to the mental and personal development of students, the use of competency-based tasks in lessons, the activation of research and problem-searching methods, as well as project-based, interactive, and micro-learning methods. Based on the example of the trial implementation of language and methodological disciplines, it is suggested that a future teacher should possess several subsystems for the introduction of forms and methods of specialized education: the presentation of the content of specialized educational material, the organization of communication between "teacher and student," the provision of students' cognitive motivation, and the formation of key competencies that influence successful self-realization in the face of modern challenges.
The article outlines some aspects of contemporary trends in the content of professional training for future teachers of Ukrainian language and literature based on the principles of interdisciplinary integration. Taking into account scientific works and regulatory documents regarding the profiling of senior high school, various approaches to the interpretation of the concepts of "content of education," "content of training," and "interdisciplinary integration" have been outlined. It is assumed that the concept of "content of education" should be characterized as a certain system of knowledge, skills, abilities, and competencies, as well as worldview and moral-ethical beliefs that future teachers of the Ukrainian language and literature should acquire during their training. Important considerations of researchers regarding the close interaction of participants in the educational process, so that the content of education mastered by the student becomes a personal achievement that helps to act in non-standard and uncertain situations of the educational environment. The study presents a theoretical analysis of research work within the educational partnership aimed at updating the educational programs for the specialty "Secondary Education (Ukrainian Language and Literature)" at the first (bachelor's) and second (master's) levels at A. S. Makarenko Sumy State Pedagogical University, Sumy and Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University. It is noted that the implementation of interdisciplinary connections for the development of working educational programs, particularly in language and language-methodological disciplines, serves as a didactic condition for building a cohesive system of education based on the commonality of the content of educational disciplines and the interconnections between them. It is indicated that in the language-methodological training courses, it is advisable to consider the trends and challenges in preparing future teachers of the Ukrainian language and literature for teaching in specialized schools: the digitalization of subjects in the language and literature educational field, the development of online education, challenges related to the mental and personal development of students, the use of competency-based tasks in lessons, the activation of research and problem-searching methods, as well as project-based, interactive, and micro-learning methods. Based on the example of the trial implementation of language and methodological disciplines, it is suggested that a future teacher should possess several subsystems for the introduction of forms and methods of specialized education: the presentation of the content of specialized educational material, the organization of communication between "teacher and student," the provision of students' cognitive motivation, and the formation of key competencies that influence successful self-realization in the face of modern challenges.
Опис
Ключові слова
зміст освіти, зміст підготовки, міждисциплінарна інтеграція, мовно-методична підготовка, майбутній учитель української мови і літератури, освітньо-професійна програма, предметно-методична компетентність, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, content of education, content of training, interdisciplinary integration, language-methodological training, future teacher of the Ukrainian language and literature, educational-professional program, subject-methodological competence, A. S. Makarenko Sumy State Pedagogical University, Sumy, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University
Бібліографічний опис
Григоренко, Т. В. Зміст мовно-методичної підготовки майбутніх учителів: досвід і сучасні тенденції [Текст] / Т. В. Григоренко, Н. В. Грона // Слобожанський науковий вісник. Серія Філологія : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України ; Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; гол. ред. О. М. Семеног ; редкол.: А. М. Архангельська, Л. В. Барановська, Н. М. Бідюк [та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2024. – Вип. 7. – С. 92–101.