Особливості активізації професійного саморозвитку вчителя в умовах післядипломної освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У даній статті розкриваються особливості науково-методичного супроводу процесу професійного саморозвитку вчителів у системі післядипломної педагогічної освіти. Подається досвід роботи Школи педагогічної майстерності вчителів інформатики. Мета створення даного методичного об’єднання полягає у сприянні розвиткові професійної компетентності вчителів, активізації прояву творчого та інтелектуального потенціалу особистості вчителя інформатики. Розкрито особливості організації процесу поетапної активізації професійного саморозвитку вчителя шляхом розробки кожним з них індивідуального освітньо-професійного маршруту та реалізації його в умовах очно-дистанційної роботи.
The instability of the national educational policy, increased competition in current labor market shows the relevance of self professional competence of teachers, developing the ability to implement its own creative potential. Activation of professional self-development and growth of the teaching staff, increasing their creative activity is a leading task of teaching services at the school and district / local levels, and the main purpose of graduate teacher education. In the submitted article the peculiarities of research and methodological support of the process of professional self-development of the teachers in the system of postgraduate education are described. The experience of the School of the pedagogical skills of IT teachers is given. The purpose of this methodological team is to promote professional competence of teachers and to intensify creative and intellectual potential of the individual. The peculiarities of a phased implementation of the process of self-development of the teachers by means of developing by each of them individual educational and professional route in terms of the full-time and distance work are described. It also shows the experimental diagnostic survey to identify the level of formation of teachers’ skills to self-education. Analysis of the results allowed choosing a more individualized approach to program development work with various dynamic groups. Methods and forms of work with teachers who contributed to the development of each individual teacher education and professional route of professional self-development are also given in details. We understand individual teacher education and professional path of professional self-development with participation in the School of the pedagogical skills as a design plan for their own actions with the production and setting professional tasks the solution of which should be directed at achieving the expected result defined and described by the teacher; selection of optimal methods and means of achieving the objectives. Further research will be directed at the study of the peculiarities of attracting teachers to reflective activity, as well as tracking the impact of scientific and methodological support of professional identity of teachers on the effectiveness of their professional activity.
Опис
Ключові слова
індивідуальний освітньо-професійний маршрут професійного саморозвитку вчителя, очно-дистанційна школа професійної майстерності вчителів інформатики, individual educational and professional route of professional self-development of the teacher, full-time and distance school of the professional skills of IT teachers
Бібліографічний опис
Бабко, Т. М. Особливості активізації професійного саморозвитку вчителя в умовах післядипломної освіти [Текст] / Т. М. Бабко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 5 (49). – С. 173–181.