Розвиток креативних здібностей учнів при вивченні інформатики
Ескіз недоступний
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Кваліфікаційне дослідження присвячене розвитку креативних здібностей учнів при вивченні інформатики учнів старших класів.
У першому розділі наведено теоретико-методичний аналіз категоріального поля розумового розвитку учнів, описано креативні здібності та шляхи розвитку, також психолого-педагогічні особливості розвитку креативних здібностей учнів старших класів.
У другому розділі наведено практичні аспекти розвитку креативних здібностей учнів при вивченні інформатики, методичні особливості формування креативних здібностей учнів при вивченні інформатики та вибіркових модулів.
Теоретична значущість. Полягає в теоретичному обґрунтуванні та практичних рекомендаціях стосовно впровадження форм і методів які впливають на розвиток креативних здібностей учнів у процесі навчання інформатики.
Практичне значення одержаних результатів. Полягає в тому, що запропоновані методичні рекомендації можуть бути корисними учителям інформатики, що працюють з учнями старших класів для підвищення ефективності освітнього процесу з інформатики.
The qualification study is devoted to the development of students' creative abilities when studying computer science of senior students. The first section provides a theoretical and methodological analysis of the categorical field of students' mental development, describes creative abilities and development paths, as well as psychological and pedagogical features of the development of creative abilities of senior students. The second section provides practical aspects of the development of students' creative abilities when studying computer science, methodological features of the formation of students' creative abilities when studying computer science and elective modules. Theoretical significance. It consists in the theoretical justification and practical recommendations regarding the implementation of forms and methods that affect the development of students' creative abilities in the process of teaching computer science. The practical significance of the results obtained. It is that the proposed methodological recommendations can be useful for computer science teachers working with high school students to improve the effectiveness of the educational process in computer science.
The qualification study is devoted to the development of students' creative abilities when studying computer science of senior students. The first section provides a theoretical and methodological analysis of the categorical field of students' mental development, describes creative abilities and development paths, as well as psychological and pedagogical features of the development of creative abilities of senior students. The second section provides practical aspects of the development of students' creative abilities when studying computer science, methodological features of the formation of students' creative abilities when studying computer science and elective modules. Theoretical significance. It consists in the theoretical justification and practical recommendations regarding the implementation of forms and methods that affect the development of students' creative abilities in the process of teaching computer science. The practical significance of the results obtained. It is that the proposed methodological recommendations can be useful for computer science teachers working with high school students to improve the effectiveness of the educational process in computer science.
Опис
Ключові слова
розвиток мислення, розумовий розвиток, креативність, розвиток креативних здібностей, інтерактивність, ІКТ компетентності, творчий процес, проблемно-пошукові методи навчання, проблемна ситуація, development of thinking, mental development, creativity, development of creative abilities, interactivity, ICT competence, creative process, problem-solving teaching methods, problem situation
Бібліографічний опис
Плечій Я. Розвиток креативних здібностей учнів при вивченні інформатики [Текст] : магістер. робота / Я. Плечій ; науковий керівник С. Петренко. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – 59 с.