Розвиток творчого мислення учнів при вивченні програмування в ЗЗСО
Ескіз недоступний
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Кваліфікаційне дослідження присвячене опису методичних особливостей розвитку творчого мислення учнів при вивченні програмування в ЗЗСО.
У першому розділі «Творче мислення учнів та його розвиток на уроках інформатики» уточнено сутність поняття «творче мислення», обґрунтовано можливість розвитку творчого мислення на уроках інформатики та схарактеризовано вплив програмування на розвиток творчого мислення учнів.
У другому розділі «Розвиток творчого мислення учнів при вивченні програмування» проаналізовано навчальні програми та підручники з інформатики на предмет розвитку творчого мислення учнів при вивченні програмування та здійснено методичний розбір задач з програмування, розв’язування яких орієнтовано на розвиток творчого мислення учнів старших класів.
Теоретична значущість. Дослідження полягає у обґрунтуванні можливості розвитку творчого мислення на уроках інформатики при вивченні програмування.
Практичне значення одержаних результатів. Здійснено методичний розбір задач з програмування, розв’язування яких орієнтовано на розвиток творчого мислення учнів старших класів.
The qualification study is devoted to the description of the methodological features of the development of students' creative thinking when studying programming in ZZSO. In the first section "Students' creative thinking and its development in computer science lessons", the essence of the concept of "creative thinking" is clarified, the possibility of developing creative thinking in computer science lessons is substantiated and the influence of programming on the development of students' creative thinking is characterized. In the second section "Development of students' creative thinking when studying programming", educational programs and textbooks on computer science are analyzed for the development of students' creative thinking when studying programming and a methodical analysis of programming problems is carried out, the solution of which is focused on the development of creative thinking of senior students. Theoretical significance. The study is to substantiate the possibility of developing creative thinking in computer science lessons when studying programming. Practical significance of the results obtained. A methodical analysis of programming problems was carried out, the solution of which is focused on the development of creative thinking of high school students.
The qualification study is devoted to the description of the methodological features of the development of students' creative thinking when studying programming in ZZSO. In the first section "Students' creative thinking and its development in computer science lessons", the essence of the concept of "creative thinking" is clarified, the possibility of developing creative thinking in computer science lessons is substantiated and the influence of programming on the development of students' creative thinking is characterized. In the second section "Development of students' creative thinking when studying programming", educational programs and textbooks on computer science are analyzed for the development of students' creative thinking when studying programming and a methodical analysis of programming problems is carried out, the solution of which is focused on the development of creative thinking of senior students. Theoretical significance. The study is to substantiate the possibility of developing creative thinking in computer science lessons when studying programming. Practical significance of the results obtained. A methodical analysis of programming problems was carried out, the solution of which is focused on the development of creative thinking of high school students.
Опис
Ключові слова
творче мислення, творчість, креативність, розвиток творчого мислення, програмування, дивергентне мислення, оригінальність, етапи реалізації програми, олімпіадні задач, creative thinking, creativity, development of creative thinking, programming, divergent thinking, originality, stages of program implementation, Olympiad tasks
Бібліографічний опис
Мельников І. Розвиток творчого мислення учнів при вивченні програмування в ЗЗСО. [Текст] : магістер. робота / І. Мельников ; науковий керівник А. Юрченко. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – 80 с.