Профорієнтаційна робота вчителя на уроках інформатики
Ескіз недоступний
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Робота буде цікавою працюючим і майбутнім учителям інформатики, які цікавляться проведенням профорієнтаційних заходів на уроках інформатики.
У першому розділі «Професійна орієнтація у науково-педагогічних практиках» проведено термінологічний аналіз наукових публікацій щодо тлумачення категорії «Професійна орієнтація» та систематизовано підходи до її реалізації, узагальнено традиційні підходи до реалізації професійної орієнтації молоді з закладах освіти.
У другому розділі «Особливості організації профорієнтаційної роботи вчителя на уроках інформатики» проаналізовано використання ІТ для здійснення професійної орієнтації молоді та представлено власні розробки уроків, що пов’язані з професійною орієнтацією старшокласників.
Теоретична значущість. Дослідження полягає у обґрунтуванні можливості проведення професійної орієнтації молоді на уроках інформатики та можливості впровадження авторських розробок в освітній процес.
Практичне значення одержаних результатів. В роботі подано авторське вирішення проблеми організації профорієнтаційної роботи вчителя на уроках інформатики. Проведене дослідження засвідчує досягнення мети, вирішення поставлених завдань.
The work will be interesting to working and future computer science teachers who are interested in conducting career guidance activities in computer science lessons. In the first section "Professional guidance in scientific and pedagogical practices", a terminological analysis of scientific publications on the interpretation of the category "Professional guidance" is carried out and approaches to its implementation are systematized, traditional approaches to the implementation of professional guidance of youth from educational institutions are summarized. In the second section "Features of organizing the teacher's career guidance work in computer science lessons", the use of IT for carrying out professional guidance of youth is analyzed and own lesson developments related to the professional guidance of high school students are presented. Theoretical significance. The study is to substantiate the possibility of conducting professional guidance of youth in computer science lessons and the possibility of introducing author's developments into the educational process. Practical significance of the results obtained. The work presents the author's solution to the problem of organizing the teacher's career guidance work in computer science lessons. The conducted research demonstrates the achievement of the goal, the solution of the tasks set.
The work will be interesting to working and future computer science teachers who are interested in conducting career guidance activities in computer science lessons. In the first section "Professional guidance in scientific and pedagogical practices", a terminological analysis of scientific publications on the interpretation of the category "Professional guidance" is carried out and approaches to its implementation are systematized, traditional approaches to the implementation of professional guidance of youth from educational institutions are summarized. In the second section "Features of organizing the teacher's career guidance work in computer science lessons", the use of IT for carrying out professional guidance of youth is analyzed and own lesson developments related to the professional guidance of high school students are presented. Theoretical significance. The study is to substantiate the possibility of conducting professional guidance of youth in computer science lessons and the possibility of introducing author's developments into the educational process. Practical significance of the results obtained. The work presents the author's solution to the problem of organizing the teacher's career guidance work in computer science lessons. The conducted research demonstrates the achievement of the goal, the solution of the tasks set.
Опис
Ключові слова
професійна орієнтація, кар'єрний розвиток, використання ІТ, професійне самовизначення, форми професійної орієнтації, professional orientation, career development, use of IT, professional self-determination, forms of professional orientation
Бібліографічний опис
Гавриленко В. Профорієнтаційна робота вчителя на уроках інформатики [Текст] : магістер. робота / В. Гавриленко ; науковий керівник М. Острога. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – 61 с.