Методичні особливості використання методів інтерактивного навчання інформатики учнів 10-11 класів
Ескіз недоступний
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Кваліфікаційне дослідження присвячене особливостям методів інтерактивного навчання на уроках інформатики та експериментально перевірити їх ефективність.
У першому розділі «Теоретичні основи інтерактивного навчання інформатики» схарактеризовано стан розробленості сутності, принципів інтерактивного навчання у сучасній теорії і практиці, а також уточнено особливості і види інтерактивних методів, обґрунтовано важливість їх використання у сучасному світі цифрових технологій.
У другому розділі «Методичні особливості використання інтерактивних методів у навчанні інформатики» було проаналізовано програми і підручників з інформатики для 10-11 класів у контексті можливості використання інтерактивних методів.
У третьому розділі «Практична реалізація інтерактивних методів навчання інформатики» подано авторські дидактичні матеріали з теми «Мультімедіа технології», де акцентовано увагу на впроваджених інтерактивних методах навчання.
Теоретична значущість. В роботі за результатами аналізу і систематизації наукових і методичних джерел подано вирішення проблеми використання методів інтерактивного навчання інформатики учнів 10-11 класів.
Практичне значення одержаних результатів. Дослідження полягає у підготовці дидактичних матеріалів до практичного застосування інтерактивних методів на уроках інформатики у школі для учнів 10-11 класів.
The qualification study is devoted to the features of interactive teaching methods in computer science lessons and to experimentally verify their effectiveness. The first section, “Theoretical foundations of interactive teaching in computer science,” describes the state of development of the essence and principles of interactive teaching in modern theory and practice, and also clarifies the features and types of interactive methods, and justifies the importance of their use in the modern world of digital technologies. The second section, “Methodological features of using interactive methods in teaching computer science,” analyzed programs and textbooks on computer science for grades 10-11 in the context of the possibility of using interactive methods. The third section, “Practical Implementation of Interactive Methods of Teaching Computer Science,” presents the author’s didactic materials on the topic “Multimedia Technologies,” which focus on the implemented interactive teaching methods. Theoretical significance. The work, based on the results of the analysis and systematization of scientific and methodological sources, presents a solution to the problem of using interactive teaching methods for students in grades 10-11. Practical significance of the results obtained. The study consists in preparing didactic materials for the practical application of interactive methods in computer science lessons at school for students in grades 10-11.
The qualification study is devoted to the features of interactive teaching methods in computer science lessons and to experimentally verify their effectiveness. The first section, “Theoretical foundations of interactive teaching in computer science,” describes the state of development of the essence and principles of interactive teaching in modern theory and practice, and also clarifies the features and types of interactive methods, and justifies the importance of their use in the modern world of digital technologies. The second section, “Methodological features of using interactive methods in teaching computer science,” analyzed programs and textbooks on computer science for grades 10-11 in the context of the possibility of using interactive methods. The third section, “Practical Implementation of Interactive Methods of Teaching Computer Science,” presents the author’s didactic materials on the topic “Multimedia Technologies,” which focus on the implemented interactive teaching methods. Theoretical significance. The work, based on the results of the analysis and systematization of scientific and methodological sources, presents a solution to the problem of using interactive teaching methods for students in grades 10-11. Practical significance of the results obtained. The study consists in preparing didactic materials for the practical application of interactive methods in computer science lessons at school for students in grades 10-11.
Опис
Ключові слова
інтерактивне навчання, методи і принципи, види, цілі, психолого-педагогічні особливості, розробка уроків, Learning App, interactive learning, methods and principles, types, goals, psychological and pedagogical features, lesson development
Бібліографічний опис
Коваленко Р. Методичні особливості використання методів інтерактивного навчання інформатики учнів 10-11 класів [Текст] : магістер. робота / Р. Коваленко ; науковий керівник Н. Дегтярьова. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – 55 с.