Педагогічний потенціал ігрової діяльності як засобу формування здоров’язбережувальної компетентності дітей старшого дошкільного віку

Ескіз недоступний
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розкрита актуальність проблеми стану здоров’я дітей дошкільного віку; охарактеризована сутність поняття «здоров’язбережувальна компетентність» та обґрунтована необхідність виховання в дошкільників потреби збереження та зміцнення здоров’я. Автором висвітлено аспект педагогічного потенціалу ігрової діяльності у формуванні здоров’язбережувальної компетентності дітей старшого дошкільного віку; визначено функції здоров’язбережувальних ігор, зміст педагогічного керівництва здоров’язбережувальною ігровою діяльністю.
This article deals with such issues as urgency of keeping children fit and healthy, and focusing pre-school teachers on the formation of health keeping competence of older pre-schoolers. In order to solve the problem playful activity was defined as a tool that will not only provide children with information about health keeping, but also will teach them to consciously apply it in everyday life. The research proves that the most common and successful classification was suggests by the researcher N. Kudykina: creative games and games with certain rules. The article shows that in order to develop health keeping competence of older pre-schoolers, different kinds of creative games can be used: role-play games, dramatization, staging and theatrical games, structural and building games, fantasy games. The essence of the second group of games that can be used at the pre-school age to form health keeping competence has been considered. They are game with certain rules and their types: didactic games, intellectual games, educational games, mobile games and games with elements of sport. The researcher determines that in order that playful activities ensured the formation of health keeping competence each health keeping game should perform certain functions: didactic, educational, developmental, creative, motivational, active, diagnostic, correcting, emotional, entertaining. Thus, this study shows that the pedagogical potential of playful activities in the formation of health keeping competence depends on the implementation of an integrated approach to using playful activities with health keeping content, on the implementation of personality-centred approach in the interaction between teachers and preschool children in the process of organizing health keeping playful activities and creating health keeping educational environment, optimal pedagogical management.
Опис
Ключові слова
здоров’я, health, здоров’язбережувальна компетентність, health keeping competence, ігрова діяльність, playful activity, діти старшого дошкільного віку, preschool children, класифікація ігор, classification of games, функції ігор, functions of the games
Бібліографічний опис
Бутенко, В. Г. Педагогічний потенціал ігрової діяльності як засобу формування здоров’язбережувальної компетентності дітей старшого дошкільного віку [Текст] / В. Г. Бутенко // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : збірник наукових праць / Уманський державний педагогічний університет ім. Павла Тичини ; [ред. кол. : Безлюдний О. І. (гол. ред.) та інші]. – Умань : ФОП Жовтий О. О., 2015. – Вип. 53. – С. 78‒85.
Зібрання