Основні напрями у реалізації фізичного виховання здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану
Вантажиться...
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто питання реорганізації змісту фізичного виховання здобувачів вищої освіти у ході навчання у закладі вищої освіти в умовах воєнного стану. З’ясовано, що зміна акцентів у реалізації фізичного виховання здобувачів вищої освіти є вкрай актуальним питанням, скерованим на їхнє здоров'язбереження. Виявлено, що засобами фізичної культури забезпечується усунення значної кількості негативних процесів, що спричиняють відхилення від тієї норми, якою фахівці сьогодні характеризують здоров’я. Метою дослідження є окреслення основних напрямів у реалізації фізичного виховання здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану. Досліджено, що результатом фізичного виховання у нових освітніх реаліях повинно стати таке: усвідомлення у необхідності в самостійних систематичних заняттях, вироблення методики таких занять й розробки необхідних програм. З’ясовано, що заняття із фізичного виховання мають бути розширені за рахунок використання комплексів вправ м'язової релаксації, дихальних вправ, танцювальної гімнастики, Йоги та самостійної рухової активності. За результатами дослідження розширено наукові дані щодо напрямів у реалізації фізичного виховання здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану так, щоб за допомогою арсеналу фізичної активності вирішити низку нагальних питань їхнього здоров’язбереження. Вважаємо, що таке може включати адаптацію уже існуючих засобів фізичного виховання до викликів сучасності й аж до створення окремих видів фізкультурної діяльності. Загалом, зважаючи на непересічне значення в період воєнного стану фізичного виховання здобувачів вищої освіти, яке забезпечує формування здатності особистості до саморегуляції, забезпечуючи підтримку балансу у відновлені особистісних ресурсів в умовах частих тривог, постійної психологічної напруги, небезпеки, пов’язаної з діями держави-агресора, основні напрямів у реалізації фізичного виховання здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану, полягають у модифікації цього процесу задля задоволення вимог сьогодення.
The article examines the issue of reorganizing the content of physical education of students of higher education during their studies under martial law. It was found that the change of emphasis in implementing physical education for higher education students is an extremely urgent issue aimed at their health. It was found that physical culture ensures the elimination of many negative processes that cause deviations from the norm by which specialists characterize health today. The purpose of the study is to outline the main directions for implementing physical education for students of higher education in martial law conditions. It has been studied that the result of physical education in the new educational realities should be awareness of the need for independent systematic classes, the development of the methodology of such classes, and the development of the necessary programs. It was found that physical education classes should be expanded by using complexes of muscle relaxation exercises, breathing exercises, dance gymnastics, Yoga, and independent motor activity. Based on the research results, scientific data on directions in the implementation of physical education of students of higher education in martial law conditions were expanded so that with the help of the arsenal of physical activity, several urgent issues of their health protection were solved. That can include adapting existing means of physical education to the challenges of modernity and even creating separate types of physical education activities. In general, taking into account the extraordinary importance during the period of martial law of the physical education of students of higher education, which ensures the formation of the individual's ability to self-regulate, ensuring the maintenance of the balance and the restoration of personal resources in conditions of frequent anxiety, constant psychological tension, and the danger associated with the actions of the aggressor state, the main directions in the implementation of physical education of students of higher education in the conditions of martial law, consist in the modification of this process to meet the requirements of today.
The article examines the issue of reorganizing the content of physical education of students of higher education during their studies under martial law. It was found that the change of emphasis in implementing physical education for higher education students is an extremely urgent issue aimed at their health. It was found that physical culture ensures the elimination of many negative processes that cause deviations from the norm by which specialists characterize health today. The purpose of the study is to outline the main directions for implementing physical education for students of higher education in martial law conditions. It has been studied that the result of physical education in the new educational realities should be awareness of the need for independent systematic classes, the development of the methodology of such classes, and the development of the necessary programs. It was found that physical education classes should be expanded by using complexes of muscle relaxation exercises, breathing exercises, dance gymnastics, Yoga, and independent motor activity. Based on the research results, scientific data on directions in the implementation of physical education of students of higher education in martial law conditions were expanded so that with the help of the arsenal of physical activity, several urgent issues of their health protection were solved. That can include adapting existing means of physical education to the challenges of modernity and even creating separate types of physical education activities. In general, taking into account the extraordinary importance during the period of martial law of the physical education of students of higher education, which ensures the formation of the individual's ability to self-regulate, ensuring the maintenance of the balance and the restoration of personal resources in conditions of frequent anxiety, constant psychological tension, and the danger associated with the actions of the aggressor state, the main directions in the implementation of physical education of students of higher education in the conditions of martial law, consist in the modification of this process to meet the requirements of today.
Опис
Ключові слова
здобувачі вищої освіти, фізичне виховання, воєнний стан, здоров’язбереження, students, higher education, physical education, martial law, health care
Бібліографічний опис
Блавт, О. Основні напрями у реалізації фізичного виховання здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану [Текст] / О. Блавт, О. Герасименко, Т. Гуртова // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редакційна рада: О. В. Боряк, М. Воскоглу, Т. Д. Лукашова та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2024. – Т.12, № 7 – С. 7–13. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol12i7-001