Psychological and Pedagogical Competence of HR-Managers: the Essence of the Concept

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
The article presents an analysis of the essence of the concept of "psychological and pedagogical competence of HR managers" as a component of the professional competence of a specialist. The main goal of the HR manager's activity is defined as a combination of available human resources, qualifications and labour potential with the company's strategy and goals. The need for the formation and development of psychological and pedagogical competence of HR managers is substantiated, the functional responsibilities of a HR manager, which are relevant for modern management practice, are outlined. The principles on which the HR manager's activities are based (systematic formation of human resources, equal opportunities, respect for human rights, legal and social protection, complementarity of managerial roles, flexibility, innovation, etc.). Examples of methods of professional development in the system of HR-manager's activity, which are used to adapt new employees and create conditions for their self-realisation, are provided. An analysis of scientific literature on the problem under study is carried out, which highlights various aspects of the interpretation of the concept of "psychological and pedagogical competence" (O. Gura, O. Ivashchenko, A. Moskalenko, Y. Nenko, N. Yaremchuk, etc.). It is determined that the psychological and pedagogical competence of an HR manager is a complex concept, a general characteristic of a labour subject that reflects the professional consciousness of any specialist, regardless of his/her profession. The main attention is paid to the fact that the studied concept determines the ability and readiness of a specialist to solve the problems of both professional activity and everyday life, based on the principles of psychology, pedagogy, and other sciences, as well as to give a pedagogical orientation to various aspects of his/her work. The basic characteristics of the psychological and pedagogical competence of an HR manager are considered, including readiness for psychological comprehension and solution of pedagogical situations, activity in innovation, internalisation, achievement motivation, inclination to professional and psychological selfdevelopment, empathy, reflexivity, etc. It is concluded that psychological and pedagogical competence is a component of the professional competence of an HR manager; it consists of a system of professional, psychological and pedagogical knowledge, skills, abilities and qualities of a specialist, while the formation of the studied competence is carried out using the same methods of professional development as the formation of professional competence of a specialist
У статті представлено аналіз сутності поняття «психолого-педагогічна компетентність HR-менеджерів» як складової професійної компетентності фахівця. Визначено головну мету діяльності менеджера з персоналу як поєднання наявних людських ресурсів, кваліфікації і трудового потенціалу зі стратегією та цілями компанії. Обґрунтовано потребу у формуванні та розвитку психологопедагогічної компетентності HR-менеджерів, окреслено актуальні для сучасної практики управління функціональні обов’язки менеджера з персоналу. Представлено принципи, на яких базується діяльності HR-менеджера (системності формування кадрового потенціалу, рівних можливостей, поваги до людини, правової та соціальної захищеності, комплементарності управлінських ролей, гнучкості, інноваційності тощо). Наведено приклади методів професійного розвитку в системі діяльності HR-менеджера, що застосовуються з метою адаптації нових співробітників та створення умов для їхньої самореалізації. Виконано аналіз наукової літератури з досліджуваної проблеми, що висвітлює різні аспекти трактування поняття «психолого-педагогічної компетентності» (О. Гура, О. Іващенко, А. Москаленко, Ю. Ненько, Н. Яремчук etc.). Означено, що психолого-педагогічна компетентність HR-менеджера представляє собою комплексне поняття, загальну характеристику суб’єкта праці, що відображає професійну свідомість будь-якого фахівця незалежно від його професії. При цьому основну увагу звернено на те, що досліджуване поняття визначає спроможність і готовність фахівця вирішувати завдання як професійної діяльності, так і повсякденного життя, спираючись на принципи психології, педагогіки, інших наук, а також надавати педагогічну спрямованість різноманітним аспектам своєї праці. Розглянуто базові характеристики психолого-педагогічної компетентності HR-менеджера, серед яких – готовність до психологічного осмислення і вирішення педагогічних ситуацій, активність в інноваційній діяльності, інтернальність, мотивацію досягнення, схильність до професійно-психологічного саморозвитку, емпатійність, рефлексивність тощо. Зроблено висновок про те, що психологопедагогічна компетентність є складовою професійної компетентності HRменеджера; складається з системи професійних, психолого-педагогічних знань, умінь, навичок та якостей фахівця, при цьому формування досліджуваної компетентності відбувається за допомогою таких самих методів професійного розвитку, що і формування професійної компетентності фахівця.
Опис
Ключові слова
HR-manager, professional competence, psychological and pedagogical competence, principles of HR-manager's activity, methods of professional development of personnel, autopsychological competence, personnel potential, HR-менеджер, професійна компетентність, психологопедагогічна компетентність, принципи діяльності HR-менеджера, методи професійного розвитку персоналу, аутопсихологічна компетентність, кадровий поте
Бібліографічний опис
Horokhivska T. Psychological and Pedagogical Competence of HR-Managers: the Essence of the Concept [Техt] / T. Horokhivska, N. Mukan, О. Mukan // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – № 4 (138). – С. 303–312. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2024.04/303-312