Окремі аспекти дослідження резильєнтності особистості
Вантажиться...
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Гельветика
Анотація
У статті проаналізовано сутність поняття резильєнтності як здатності психіки відновлюватися після несприятливих умов. Розглянуто різні підходи та погляди характеристик цього феномену. Узагальнено широко представлені в сучасній пси-хологічній літературі тлумачення резильєнтності як характеристики особистості та динамічного процесу. Зазначено, що резильєнтність як динамічний процес призводить до адаптації в умовах стресових / складних ситуацій, забезпечує здатність людини або соціальної системи долати життєві труднощі й будувати повноцінне життя в складних умовах, характеризу-ється здатністю до правильного розподілу й використання ресурсів у важких ситуаціях, що сприяє підтримці психологічного благополуччя. Підкреслено значення резильєнтності в здатності та формуванні посттравматичного стресового зростання особистості. Вказано, що чинниками резильєнтності вважається взаємодія біологічних, психологічних, соціальних та куль-турних факторів. Відображено погляди позитивної психотерапії на модель резильєнтності. Розкрито складники моделі резильєнтності особистості, які є функцією шести компонентів (PR6): бачення, спокій, впертість, міркування, співпраця, здоров’я. Представлено аналіз емпіричного дослідження резильєнтності особистості серед здобувачів вищої освіти різ-них вікових груп. За результатами проведеного дослідження виявлено, що в обох вікових групах досліджуваних переважає середній рівень резильєнтності, який характеризується прийняттям ситуації, орієнтацією на потенційні рішення, взяттям на себе відповідальності за власне життя, активністю, регуляцією емоцій. Досліджено такий ресурс резильєнтності, як соціальна підтримка, в ієрархії видів соціальної підтримки перші три позиції посідають сім’я, кохані, освіта (розвиток). Проведений аналіз підкреслив необхідність розвивальної та корекційної роботи щодо гармонізації резильєнтності здобувачів вищої освіти
The article analyzes the essence of the concept of resilience as the ability of the psyche to recover from adverse conditions. Different approaches and views of the characteristics of this phenomenon are considered. In general of resilience as a characteristic of personality and as a dynamic process, widely represented in the modern psychological literature, is analyzed. It is noted that resilience as a dynamic process leads to adaptation in stressful / difficult situations, ensures the ability of a person or social system to overcome life’s difficulties and build a full life in difficult conditions, is characterized by the ability to properly allocate and use resources in difficult situations, which helps to maintain psychological well-being. The importance of resilience in the ability and formation of post-traumatic stress growth of the individual is emphasized. It is indicated that the factors are resilience considered to be the interaction of biological, psychological, social and cultural factors. The views of positive psychotherapy on the model of resilience are reflected. The components of the model of personality resilience, which are a function of six components (PR6), are revealed: vision, calmness, stubbornness, reasoning, cooperation, health. An analysis of an empirical study of personality resilience among higher education students of different age groups is presented. According to the results of the study, it was found that in both age groups of subjects the average level of resilience prevails, which is characterized by acceptance of the situation, focus on potential solutions, taking responsibility for one's own life, activity, and regulation of emotions. The author has studied such a resource of resilience as social support; in the hierarchy of types of social support, the first three positions are occupied by family, loved ones, and education (development). The analysis emphasized the need for developmental and corrective work to harmonize the resilience of higher education students.
The article analyzes the essence of the concept of resilience as the ability of the psyche to recover from adverse conditions. Different approaches and views of the characteristics of this phenomenon are considered. In general of resilience as a characteristic of personality and as a dynamic process, widely represented in the modern psychological literature, is analyzed. It is noted that resilience as a dynamic process leads to adaptation in stressful / difficult situations, ensures the ability of a person or social system to overcome life’s difficulties and build a full life in difficult conditions, is characterized by the ability to properly allocate and use resources in difficult situations, which helps to maintain psychological well-being. The importance of resilience in the ability and formation of post-traumatic stress growth of the individual is emphasized. It is indicated that the factors are resilience considered to be the interaction of biological, psychological, social and cultural factors. The views of positive psychotherapy on the model of resilience are reflected. The components of the model of personality resilience, which are a function of six components (PR6), are revealed: vision, calmness, stubbornness, reasoning, cooperation, health. An analysis of an empirical study of personality resilience among higher education students of different age groups is presented. According to the results of the study, it was found that in both age groups of subjects the average level of resilience prevails, which is characterized by acceptance of the situation, focus on potential solutions, taking responsibility for one's own life, activity, and regulation of emotions. The author has studied such a resource of resilience as social support; in the hierarchy of types of social support, the first three positions are occupied by family, loved ones, and education (development). The analysis emphasized the need for developmental and corrective work to harmonize the resilience of higher education students.
Опис
Ключові слова
резильєнтність, адаптація, саморегуляція, життєздатність, подолання, життєві труднощі, resilience, adaptation, self-regulation, viability, overcoming, life difficulties
Бібліографічний опис
Воронова О. Окремі аспекти дослідження резильєнтності особистості [Текст] /О. Воронова, М. Барчій // Слобожанський науковий вісник. Серія Психологія : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. С. Б. Кузікова, редкол.: А. В. Вертель, А. Н. Гірняк, І. А. Гуляс та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2024. – Вип. 1.– С. 28–32. – DOI: 10.32782/psyspu/2024.1.5