Мультимедійні та інтернет-технології в мовній професійній підготовці майбутніх учителів іноземної мови в США

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У своїй статті ми ставимо за мету проаналізувати різні підходи американських дослідників до трактування поняття «педагогічна технологія», акцентувавши основну увагу на мультимедійних та Інтернет-технологіях, які набувають пріоритетного значення в мовній професійній підготовці майбутніх учителів іноземної мови США, а такий досвід вартий глибокого вивчення й упровадження в систему української освіти. Досягненню мети дослідження сприяло використання таких методів: вивчення, аналіз та узагальнення педагогічної літератури, синтез, порівняння, систематизація. Перспективою подальших наукових розвідок може стати вивчення інтерактивних, проектних та інших видів технологій у мовній підготовці вчителів іноземної мови в США.
The aim of our article is to analyze different approaches of American scientists to the interpretation of the concept of «educational technology», underscoring the focus on multimedia and Internet-technologies, which become the first priority in professional language training of future foreign language teachers in the USA. In our opinion this experience is worthy of deep study and implementation into Ukrainian system of education. The goal of the study is facilitated by the use of the following methods: study, analysis and synthesis of pedagogical literature, synthesis, comparison, classification. The pedagogical purpose of using multimedia technology in foreign language teachers training is determined by the possibility of implementing intensive forms and methods of training, strengthening its motivational component through application of modern techniques of processing of audiovisual information, improve emotion perception, skills to implement various forms of self-employment in its processing. American teachers believe that the use of multimedia training programs in the process of foreign language education contributes to the formation of interest in the knowledge that, in turn, affects the activation and focus students when learning a foreign language. Internet technologies play a very important role and vast base for foreign language education, for realizing professional and personal interests and needs of future foreign language teachers. The application of characterized Internet technologies in the process of professional future foreign language teachers training opens to the teachers the opportunity for individual work with each student. And the students, in turn, have available training materials (authentic texts, audio and video), which provide a much higher level of perception of foreign language information. In American literature five types of educational Internet-resources can be fined: hotlist, multimedia scrap-book, treasure hunt, subject sampler and webquest. Further research could be the study of interactive, project and other types of technologies in linguistic training of foreign language teachers in the United States.
Опис
Ключові слова
педагогічна технологія, мультимедійні технології, професійна підготовка, іноземна мова, вчитель, американські університети, educational technology, multimedia technologies, professional training, foreign language, teacher, American university
Бібліографічний опис
Білецька, І. О. Мультимедійні та інтернет-технології в мовній професійній підготовці майбутніх учителів іноземної мови в США [Текст] / І. О. Білецька // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 4 (48). – С. 39–49.