Онлайн-навчання в економічній освіті: виклики та рішення
Вантажиться...
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Саме зараз система освіти і науки перебуває у стані стрімких цифрових змін, які безпосередньо зв’язані з підвищенням рівня володіння інформаційними технологіями в освіті й роблять її по-справжньому безбар’єрною, доступною кожному та трансформують підходи до організації освітнього процесу на новому якісному рівні. Ми живемо в цифровому світі, і цифрові технології є важливою життєвою навичкою. Цифрова грамотність – це більше, ніж «ізольовані технологічні навички», тому формування цифрового середовища в освітньому просторі з підготовки студентів економічного напрямку є не тільки актуальною, а й необхідною формою адаптації до нових реалій та контекстів. В дослідженні розглянуті та проаналізовані основні особливості та аспекти трансформування принципів організації, побудови та реалізації дистанційного навчання. Обґрунтовано необхідність реорганізації освітнього процесу за дистанційною формою навчання на базі сучасних освітніх інформаційно-комунікаційних технологій.
Right now, the education and science system is undergoing rapid digital changes, directly linked to the increasing mastery of information technologies in education. This transformation is making education truly barrier-free, accessible to everyone, and is revolutionizing approaches to organizing the educational process at a new qualitative level. We live in a digital world, and technology is a vital life skill. Digital literacy is more than just "isolated technological skills"; therefore, shaping a digital environment in the educational space for training students in economic disciplines is not only relevant but also a necessary form of adaptation to new realities and contexts. The aim of this research is to analyze distance learning as an educational model of online communication to ensure the informativeness, accessibility, and economic efficiency of providing educational services to learners. To achieve this goal, general scientific methods of cognition, a systematic and comprehensive approach, as well as methods of logical, comparative, and statistical analysis were used. The study analyzes the main features and aspects of transforming the principles of organizing, structuring, and implementing distance learning. The necessity of reorganizing the educational process through distance learning based on modern educational and information communication technologies is also justified. The article discusses the problems and advantages of organizing distance learning. It presents modern trends in implementing a digital educational environment with accessible, transparent, convenient, and effective educational services, the content of which meets modern requirements, and its participants have a high level of digital competencies. Several directions for transforming the principles of organization and methodology of distance learning are outlined, and the impact of modern realities (including the state of war) on the level of educational services is considered. Adapting the training process for economists to unified digital platforms is proposed as an important factor in overcoming barriers to creating a unified information environment. It is proven that modern educational technologies activate student participation in the learning process, provide informal communication, and allow for increased engagement of educational service recipients in mastering state-of-the-art technologies.
Right now, the education and science system is undergoing rapid digital changes, directly linked to the increasing mastery of information technologies in education. This transformation is making education truly barrier-free, accessible to everyone, and is revolutionizing approaches to organizing the educational process at a new qualitative level. We live in a digital world, and technology is a vital life skill. Digital literacy is more than just "isolated technological skills"; therefore, shaping a digital environment in the educational space for training students in economic disciplines is not only relevant but also a necessary form of adaptation to new realities and contexts. The aim of this research is to analyze distance learning as an educational model of online communication to ensure the informativeness, accessibility, and economic efficiency of providing educational services to learners. To achieve this goal, general scientific methods of cognition, a systematic and comprehensive approach, as well as methods of logical, comparative, and statistical analysis were used. The study analyzes the main features and aspects of transforming the principles of organizing, structuring, and implementing distance learning. The necessity of reorganizing the educational process through distance learning based on modern educational and information communication technologies is also justified. The article discusses the problems and advantages of organizing distance learning. It presents modern trends in implementing a digital educational environment with accessible, transparent, convenient, and effective educational services, the content of which meets modern requirements, and its participants have a high level of digital competencies. Several directions for transforming the principles of organization and methodology of distance learning are outlined, and the impact of modern realities (including the state of war) on the level of educational services is considered. Adapting the training process for economists to unified digital platforms is proposed as an important factor in overcoming barriers to creating a unified information environment. It is proven that modern educational technologies activate student participation in the learning process, provide informal communication, and allow for increased engagement of educational service recipients in mastering state-of-the-art technologies.
Опис
Ключові слова
інформаційні технології, інформаційне забезпечення, дистанційна освіта, цифрові компетентності, онлайн середовище, information technologies, informational support, distance education, digital competencies, online environment
Бібліографічний опис
Ніколенко, Л. Онлайн-навчання в економічній освіті: виклики та рішення [Текст] / Л. Ніколенко, Т. Кучерява, Г. Супрунюк // Цифрова економіка та економічна безпека : науково-практичний журнал / Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. О. Ю. Кудріна, редкол.: В. В. Божкова, В. І. Борщ, Н. М. Вдовенко та ін.]. – 2024. – №1 (10). – С. 206–212. – DOI: https://doi.org/10.32782/dees.10-36