Моніторинг стану сформованості соціокультурної компетентності майбутніх вчителів англійської мови (констатувальний етап педагогічного експерименту)
Ескіз недоступний
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
У статті описано моніторинг стану сформованості соціокультурної компетентності майбутніх вчителів іноземної мови ЗВО України. Теоретично обґрунтовано і експериментально перевірено ефективність діагностичних методик визначення стану сформованості соціокультурної компетентності майбутніх вчителів іноземних мов. Здійснено поділ соціокультурної компетентності вчителів іноземної мови за 12 показниками, які об’єднаємо в 3 групи: 1) мотиваційно-ціннісний критерій: рівень мотивації до здійснення соціокультурної діяльності; рівень внутрішньо особистісної потреби у формуванні соціокультурної компетентності; рівень ставлення до культурних реалій рідної й іншомовної країн; 2) інформаційно-когнітивний критерій: рівень знань майбутніх учителів іноземної мови про національно-культурні особливості іншомовної країни; рівень обізнаності щодо соціокультурної компетентності; рівень ознайомленості з нормами поведінки в іншомовному середовищі; рівень комунікабельності; рівень комунікативного контролю; 3) діяльнісно-поведінковий критерій: рівень міжособистісної взаємодії з представниками різних культур; рівень здібностей до рефлексії; рівень рефлексивності особистості; рівень розвитку соціальних навичок. Продемонстровано результати констатувального етапу діагностики сформованості соціокультурної компетентності майбутніх вчителів англійської мови на початку експерименту. Визначено ступені прояву рівня показників сформованості соціокультурної компетентності: високий, достатній, базовий та початковий.
The article describes the monitoring of the state of formation of sociocultural competence of future foreign language teachers of higher education institutions of Ukraine. The socio-cultural competence of foreign language teachers was divided according to 12 indicators which we will combine into 3 groups: 1) motivational and value criterion: the level of motivation to carry out socio-cultural activities; the level of intrapersonal need for the formation of sociocultural competence; the level of attitude towards the cultural realities of native and foreign-speaking countries; 2) informational and cognitive criterion: the level of knowledge of future foreign language teachers about the national and cultural features of the foreign-speaking country; level of awareness of sociocultural competence; the level of familiarity with the norms of behavior in a foreign language environment; level of sociability; level of communicative control; 3) activitybehavioral criterion: the level of interpersonal interaction with representatives of different cultures; the level of reflection abilities; the level of reflexivity of the individual; the level of development of social skills. The results of the ascertaining stage of diagnosis of the formation of sociocultural competence of future foreign language teachers at the beginning of the experiment are demonstrated. The degrees of the level of indicators of socio-cultural competence formation are determined: high, sufficient, basic and initial.
The article describes the monitoring of the state of formation of sociocultural competence of future foreign language teachers of higher education institutions of Ukraine. The socio-cultural competence of foreign language teachers was divided according to 12 indicators which we will combine into 3 groups: 1) motivational and value criterion: the level of motivation to carry out socio-cultural activities; the level of intrapersonal need for the formation of sociocultural competence; the level of attitude towards the cultural realities of native and foreign-speaking countries; 2) informational and cognitive criterion: the level of knowledge of future foreign language teachers about the national and cultural features of the foreign-speaking country; level of awareness of sociocultural competence; the level of familiarity with the norms of behavior in a foreign language environment; level of sociability; level of communicative control; 3) activitybehavioral criterion: the level of interpersonal interaction with representatives of different cultures; the level of reflection abilities; the level of reflexivity of the individual; the level of development of social skills. The results of the ascertaining stage of diagnosis of the formation of sociocultural competence of future foreign language teachers at the beginning of the experiment are demonstrated. The degrees of the level of indicators of socio-cultural competence formation are determined: high, sufficient, basic and initial.
Опис
Ключові слова
соціокультурна компетентність, педагогічний експеримент, майбутні вчителі, іноземні мови, діагностичні методики, ЗВО, моніторинг, sociocultural competence, pedagogical experiment, future teachers, foreign languages, diagnostic methods, higher education institutions, monitoring
Бібліографічний опис
Романюк В. Моніторинг стану сформованості соціокультурної компетентності майбутніх вчителів англійської мови (констатувальний етап педагогічного експерименту) [Текст] / В. Романюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – № 4 (138). – С. 112–123. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2024.04/112-123