Дуальна освіта студентів у закладах вищої освіти Німеччини

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
У статті розкрито особливості дуальної освіти студентів у закладах вищої освіти Німеччини. Для вирішення поставленої мети було використано такі методи дослідження: теоретичні: аналіз педагогічної літератури, нормативних документів, матеріали періодичних видань із теми дослідження; структурно‐ логічний аналіз та систематизація; зіставлення різних поглядів на проблему; узагальнення. Встановлено, що дуальну форму навчання в Німечинні мають право обирати здобувачі освіти, які навчаються за денною або іншими формами здобуття освіти й виявили особисте бажання та пройшли відбір у роботодавця. У Німечинні представлені такі моделі дуальної вищої освіти: вища освіта з інтегрованою професійною (професійно‐технічною) освітою (Ausbildungsintegrierendes Duales Studium). Це вища освіта поєднана з професійно‐ технічною (професійною) освітою. Саме тому ця модель підпадає під дію Закону про професійне навчання. Особливістю є поєднання навчання в закладі вищої освіти та в закладі професійно‐технічної освіти, а також в компанії, де здобувачі перебувають у статусі «учня», а не стажера чи працівника підприємства; вища освіта з інтегрованою практичною підготовкою (Praxisintegrierendes bzw. kooperatives Duales Studium). Це найбільш розповсюджена модель у Німеччині, що передбачає проходження тривалої практики на підприємстві як практиканта/стажера. Чергування періодів перебування в закладі освіти та в компанії залежить від багатьох факторів, зокрема й виду ЗВО; вища освіта з інтегрованою професійною діяльністю (Berufsintegrierendes Duales Studium). Це поєднання навчання із професійною діяльністю. Завдяки моделі дуальної освіти Німеччина забезпечує сталу підготовку кваліфікованих молодих фахівців, які навчаються з орієнтацією на наявні потреби підприємств, тобто після отримання дуальної освіти молоді люди мають добрі перспективи працевлаштування. Тому дуальній освіті відводиться важлива роль у ефективному подоланні безробіття серед молоді. Водночас поєднання зусиль держави, освітніх установ і економіки відповідає основним принципам соціальної ринкової економіки, де держава створює необхідні для вільного розвитку економіки. Перспективи подальших розвідок напряму вбачаємо у вивченні можливостей застосування досвіду дуального навчання Німеччини у системі вищої освіти Україні.
The article reveals the peculiarities of dual education of students in higher education institutions in Germany. To solve the set goal, the following research methods were used: theoretical: analysis of pedagogical literature, normative documents, materials of periodicals on the research topic; structural‐logical analysis and systematization; comparison of different views on the problem; generalization. It has been established that the dual form of education in Germany has the right to be chosen by students who study full‐time or in other forms of education and have expressed a personal desire and passed the selection process at the employer. In Germany, the following models of dual higher education are presented: higher education with integrated professional (vocational and technical) education (Ausbildungsintegrierendes Duales Studium). This is higher education combined with professional and technical (professional) education. That is why this model is covered by the Vocational Training Act. A special feature is the combination of training in a higher education institution and in a vocational and technical education institution, as well as in a company, where the applicants are in the status of a "student" and not an intern or an employee of the enterprise; higher education with integrated practical training (Praxisintegrierendes bzw. kooperatives Duales Studium). This is the most widespread model in Germany, which involves long‐term practice at the company as an intern/trainee. The alternation of periods of stay in an educational institution and in a company depends on many factors, including the type of vocational training; higher education with integrated professional activity (Berufsintegierendes Duales Studium).This is a combination of education and professional activity. Thanks to the dual education model, Germany provides permanent training of qualified young professionals who study with an orientation to the existing needs of enterprises, that is, after receiving a dual education, young people have good employment prospects. Therefore, dual education plays an important role in effectively overcoming youth unemployment. At the same time, the combination of efforts of the state, educational institutions and the economy corresponds to the basic principles of the social market economy, where the state creates the necessary for the free development of the economy. We see the prospects for further exploration directly in the study of the possibilities of applying the experience of dual education in Germany in the system of higher education in Ukraine.
Опис
Ключові слова
дуальна освіта, заклади вищої освіти, досвід Німеччини, dual education, institutions of higher education, experience of Germany
Бібліографічний опис
Філоненко О. Дуальна освіта студентів у закладах вищої освіти Німеччини [Текст] / О. Філоненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – № 4 (138). – С. 03–12. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2024.04/003‐012