Критичне мислення як важлива складова математичної компетентності майбутніх учителів математики

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Великий обсяг інформації, яка постійно змінюється, необхідність пошуку нових ідей та розробки ефективних рішень складних задач у високотехнологічному суспільстві зумовлюють підвищення рівня розумової діяльності кожної особистості, зокрема, критичного мислення. Це стає найактуальнішим завданням сучасної освіти. Значний потенціал для розвитку критичного мислення має навчання математики, оскільки створення, дослідження та обґрунтування математичних моделей різних процесів вимагає використання відповідного математичного апарату. У статті обґрунтовано, що критичне мислення є однією із визначальних компонент складових математичної компетентності майбутніх вчителів математики. На основі порівняльного аналізу різних трактувань поняття критичного мислення в психології та педагогіці його інтерпретовано як окремий тип мислення, який визначає цілеспрямовану продуктивну розумову діяльність, що характеризується здатністю людини окреслювати проблему, самостійно знаходити та аналізувати необхідну інформацію, обґрунтовувати свої думки, прагнути до пошуку оптимальних рішень, бути відкритим до сприймання інших поглядів. Виокремлено теоретичні засади розвитку критичного мислення на рівні показників, принципів, властивостей, прийомів та етапів. З’ясовано педагогічні умови та сформульовано завдання, реалізація яких в освітньому процесі закладів вищої педагогічної освіти забезпечує формування цього типу мислення при вивченні математичних дисциплін. Виявлено, що математичні задачі, розв’язування яких вимагає комплексного дослідження та вибору найефективнішого шляху отримання правильного результату, є ефективним інструментом розвитку критичного мислення студентів. У цьому контексті описано технологію дослідження задачі з навчальної дисципліни «Математичний аналіз» на існування границі в точці для функції двох змінних.
A large amount of information that is constantly changing, the need to find new ideas and develop effective solutions to complex problems in a high-tech society lead to an increase in the level of mental activity of each individual, in particular, critical thinking. This is becoming the most urgent task of modern education. Teaching mathematics has a significant potential for the development of critical thinking, since the creation, research and justification of mathematical models of various processes requires the use of appropriate mathematical apparatus. The article substantiates that critical thinking is one of the defining components of the mathematical competence of future mathematics teachers. On the basis of a comparative analysis of different interpretations of the concept of critical thinking in psychology and pedagogy, it is interpreted as a separate type of thinking, which defines a purposeful productive mental activity, characterized by a person's ability to outline a problem, independently find and analyze the necessary information, justify their opinions, strive to find optimal solutions , to be open to receiving other views. The theoretical foundations of the development of critical thinking at the level of indicators, principles, properties, techniques and stages are highlighted. Pedagogical conditions are clarified and tasks are formulated, the implementation of which in the educational process of institutions of higher pedagogical education ensures the formation of this type of thinking when studying mathematical disciplines. It was found that mathematical problems, the solution of which requires complex research and the choice of the most effective way of obtaining the correct result, are an effective tool for developing students' critical thinking. In this context, the research technology of the problem from the educational discipline "Mathematical analysis" on the existence of a boundary at a point for a function of two variables is described.
Опис
Ключові слова
критичне мислення, математична компетентність, педагогічні умови, задачі, critical thinking, mathematical competence, pedagogical conditions, problem
Бібліографічний опис
Чкана, Я. Критичне мислення як важлива складова математичної компетентності майбутніх учителів математики [Текст] / Я. Чкана, О. Мартиненко // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редакційна рада: О. В. Боряк, М. Воскоглу, Л. О. Петриченко та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2023. – Т.11, № 5 – С. 102–107. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol11i5-015