До питання формування громадянської культури майбутнього вчителя іноземної мови
Вантажиться...
Дата
2022
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
Метою статті є розкриття теоретичних аспектів формування громадянської культури майбутнього вчителя іноземної мови як актуальної наукової проблеми. При підготовці статті використано методи дослідження: теоретичні (аналіз філософської, педагогічної, психологічної літератури); інтерпретаційно-аналітичний метод, узагальнення. Наголошено на необхідності формування громадянської культури як базису громадянського суспільства, загальноцивілізаційного феномену. Актуалізовано освітню складову громадянського виховання майбутнього вчителя іноземної мови, нерозривно пов’язану з усвідомленням особистістю своєї національної приналежності, орієнтацією на активну громадську діяльність, засвоєнням нею системи моральних та громадянських цінностей. Для термінологічної чіткості ключового поняття «громадянська культура майбутнього вчителя іноземної мови» здійснено дефінітивний аналіз змістотвірних категорій означеного феномену «громадянськість» та «культура». Внесено уточнення щодо трактування поняття «громадянська культура». Зроблено висновок, що формування громадянської культури майбутніх учителів іноземної мови віддзеркалює змістовну наповненість означеного процесу громадянськими ціннісними орієнтаціями, знаннями і переконаннями, трансформацію неусвідомлених громадянсько-патріотичних дій студентів в усвідомлену громадянську думку; їхню орієнтованість на постійний розвиток і оновлення громадянських якостей; розвиток як активних громадян, здатних жити у правовому демократичному суспільстві у вільному міжкультурному діалозі.
The purpose of the article is to reveal the theoretical aspects of the formation of civic culture of the future foreign language teacher as an actual scientific problem. When preparing the article, research methods were used: theoretical (analysis of philosophical, pedagogical, psychological literature); interpretative and analytical method, generalization. The need for the formation of civil culture as the basis of civil society, a general civilizational phenomenon, is emphasized. The educational component of civic education of the future foreign language teacher, which is inextricably linked with the individual's awareness of his national belonging, orientation towards active social activities, and his assimilation of the system of moral and civic values, has been updated. For the terminological clarity of the key concept "civic culture of the future foreign language teacher", a definitive analysis of the meaningful categories of the defined phenomenon "citizenship" and "culture" was carried out. The interpretation of the concept of "civic culture" has been clarified. It was concluded that the formation of the civic culture of future foreign language teachers reflects the content of the specified process with civic value orientations, knowledge and beliefs, the transformation of students' unconscious civic-patriotic actions into a conscious civic opinion; their focus on continuous development and renewal of civic qualities; development as active citizens capable of living in a legal democratic society in a free intercultural dialogue. A foreign language is an effective instrument for forming the civic culture of a future teacher as a lever of influence that adjusts to modern realities as an active responsible citizen, creates an opportunity to join not only another culture, but also to various spheres of life, is a unique opportunity for thedevelopment of individuality in the dialogue of cultures and formation patriotism
The purpose of the article is to reveal the theoretical aspects of the formation of civic culture of the future foreign language teacher as an actual scientific problem. When preparing the article, research methods were used: theoretical (analysis of philosophical, pedagogical, psychological literature); interpretative and analytical method, generalization. The need for the formation of civil culture as the basis of civil society, a general civilizational phenomenon, is emphasized. The educational component of civic education of the future foreign language teacher, which is inextricably linked with the individual's awareness of his national belonging, orientation towards active social activities, and his assimilation of the system of moral and civic values, has been updated. For the terminological clarity of the key concept "civic culture of the future foreign language teacher", a definitive analysis of the meaningful categories of the defined phenomenon "citizenship" and "culture" was carried out. The interpretation of the concept of "civic culture" has been clarified. It was concluded that the formation of the civic culture of future foreign language teachers reflects the content of the specified process with civic value orientations, knowledge and beliefs, the transformation of students' unconscious civic-patriotic actions into a conscious civic opinion; their focus on continuous development and renewal of civic qualities; development as active citizens capable of living in a legal democratic society in a free intercultural dialogue. A foreign language is an effective instrument for forming the civic culture of a future teacher as a lever of influence that adjusts to modern realities as an active responsible citizen, creates an opportunity to join not only another culture, but also to various spheres of life, is a unique opportunity for thedevelopment of individuality in the dialogue of cultures and formation patriotism
Опис
Ключові слова
громадянське виховання, громадянськість, громадянська культура, громадянські цінності, громадянські якості, майбутній учитель іноземної мови, міжкультурна особистість, civic education, citizenship, civic culture, civic values, civic qualities, future foreign language teacher, intercultural personality
Бібліографічний опис
Пріма Д. До питання формування громадянської культури майбутнього вчителя іноземної мови [Текст] / Д. Пріма // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 5 (119). – С. 03–11. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2022.05/044-052