Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/1485
Title: Сучасні вимоги до викладача вищої школи: огляд тенденцій світової педагогічної практики
Other Titles: Modern Requirements for High School Teachers: Overview of the Tendencies of the World Pedagogical Practice
Authors: М'ясоїд, Галина Іванівна
Miasoid, Halyna Ivanivna
Keywords: адміністрування навчального закладу
види діяльності викладача ВНЗ
вимоги до викладача
навички
педагогічний досвід
професійна компетенція
соціальні ролі викладача вищої школи
характеристики
school administration
university faculty activity
requirements to a lecturer
skills
pedagogical experience
professional competence
university faculty social role
characteristic
Issue Date: 2015
Citation: М’ясоїд, Г. І. Сучасні вимоги до викладача вищої школи: огляд тенденцій світової педагогічної практики [Текст] / Г. І. М’ясоїд // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 3 (47). – С. 107–113.
Abstract: Стаття спрямована на дослідження передового педагогічного досвіду розвинених країн із підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів для вищої школи. Здійснено аналіз досліджень вимог до викладача вищої школи та сформульовано висновки щодо запозичення такого досвіду з метою корекції змісту й форм підготовки та перепідготовки викладачів, яких вимагає реформування системи освіти в Україні. Виявлено, що викладач вищої школи повинен володіти значно більшим колом навичок і мати готовність виконувати соціальні ролі, які не були враховані в систему підготовки педагогічних кадрів попередніх режимів. Зазначено, що тільки за зміни сукупності зовнішніх та внутрішніх факторів можливо підготувати викладача, який відповідає сучасним вимогам.
The paper addresses the problem of raising efficacy of a university lecturer and professor of the day. It investigates the advanced pedagogical experience of the developed countries in professional training of the faculty for higher education and updating their professional skills. It aims at both an educational policy-maker, a university administrator and a lecturer who develops the policy of the higher educational establishment concerning the reforms in the curriculum, introduction of new effective teaching methods and research techniques able to motivate the students to reach the objectives of higher education in Ukraine. The previous studies of Ukrainian researchers in the sphere have shown a gap between the requirements set to the university faculty and the out-of-date system of professional training in Ukraine. It results that the students who can afford studying in foreign universities choose to cross the borders to get a degree, which will guarantee their employability. It is also found that while the educational reforms urgency completion is stressed their success implies changing both external and internal factors influencing the process at different levels, from a lecturer internal motivation to the state political, economic and cultural reforms. However, there is no recent research on the objectives that should be targeted at when constructing an up-to-date training program for university lecturers and those who have to carry out the reforms. The current study has sought to present qualitative analysis of the research data collected by our foreign counterparts in the countries with evidently higher educational standards and advanced pedagogical practices to realize the contemporary requirements to lecturers, their professional expertise, skills and abilities so that to review the content and forms of training process in Ukraine and set new objectives. The findings have revealed that a university lecturer and professor should possess a much broader set of skills and an ability to perform social roles that have not been considered in professional training under the previous régimes. The practical applications of the research are new goals that have to be set in progressive curricula to train a highly skilled educator to keep pace with the developed world and compete in the world market of higher education.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1485
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suchasni vymohy do.pdf517,89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.