Принципи формування виконавської культури студентів факультетів мистецтв у процесі інструментальної підготовки

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У контексті музично‐виконавської діяльності розглянуто зміст музичної та виконавської культури. Звернено увагу на необхідності розробки принципів цілеспрямованого формування виконавської культури студентів факультетів мистецтв у процесі інструментальної підготовки. Зосереджено увагу на важливості саме цілеспрямованого формування означеного феномену, яке можливе за умови дотримання певних педагогічних принципів, які визначають зміст, форми та методи означеного процесу. У статті виокремлено й детально розглянуто зміст семи основних принципів означеного феномену.
In the context of musical and performing activities, the content of musical and performing culture is considered. The meaning of the concept of "musical culture" should be understood as the synthesis of the personal potential of an instrumentalist musician, which finds its manifestation through the means of musical language. The concept of "performing culture" is not an innate, but a formed integrative and dynamic formation that reflects the performer‐interpreter's ability to interpret musical works with the manifestation of a peak/master personal‐value artistic‐technical style complex. The article draws attention to the need to develop the principles of purposeful formation of performing culture of art faculty students in the process of instrumental training, which is highlighted as the goal of this study. To achieve the goal, theoretical methods were used that corresponded to the nature of the studied musical performance phenomenon and were adequate to the task. These methods include the following: analysis of works on the theory and methodology of music education within the defined subject; modeling ideas of different methodological approaches to substantiating the content of the concept of "principle"; studying the experience of forming performance skills and automation of performance actions by instrumental musicians, etc. Attention is focused on the importance of purposeful formation of performing culture of art faculty students in the process of instrumental training, which is possible if certain pedagogical principles are followed, which determine the content, forms and methods of the specified process. In the article, as a result of the conducted research, the content of seven main principles of purposeful, not spontaneous, performing culture formation of students of art faculties in the process of instrumental training, namely: the principle of cultural development of their performing personality, the principle of aesthetic determination, the principle of artistic and creative individualization, the principle of integrability, the principle of harmonization of traditional and innovative, the principle of interdependence of their artistic and performance‐technical development, as well as the principle of communicative artistry.
Опис
Ключові слова
формування виконавської культури, студенти‐інструменталісти, педагогічні принципи, музично‐інструментальне, formation of performance culture, instrumentalist students, pedagogical principles, musical and instrumental education
Бібліографічний опис
Ван Їхуа Принципи формування виконавської культури студентів факультетів мистецтв у процесі інструментальної підготовки [Текст] / Ван Їхуа // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 7 (131). – С. 109‐119. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2023.07/109‐119