Професійно-педагогічна культура викладача ВНЗ економічного профілю як складова його професійної компетентності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Мета статті полягає в теоретичному аналізі професійно-педагогічної культури викладачів ВНЗ економічного профілю. Представлені результати дослідження здобуті за допомогою таких методів, як аналіз, узагальнення, аналогія, моделювання, педагогічне спостереження, опитування, експертна оцінка. Результатом дослідження виступає опис структурних елементів і їх взаємодії, функцій та основних чинників становлення професійно-педагогічної культури. Практичне значення полягає у можливості педагогічної експертизи професійно-педагогічної культури викладачів відповідно до складових її структури та передбачає в подальшому проведення педагогічного експерименту.
The purpose of the article is the theoretical analysis of professional and pedagogical culture of economic students’ teachers. The presented results of the research are obtained by such methods as an analysis, generalization, analogy, design, pedagogical supervision, questioning, expert estimation. The description of the structural elements and their interrelation comes forward a research result, the functions and the basic factors of becoming professional pedagogical culture. A practical value lies at the possibility of pedagogical examinations of professional and pedagogical culture of the teachers in accordance with the constituents of its structure and foresees the leadthrough of the pedagogical experiment. Such generalized factors as specific features of the pedagogical profession; general culture and motivation of a personality; the level of education, the professional pedagogical experience; the level of teachers’ scientific activity influence on forming the professionally pedagogical culture of the teachers. Consequently, professional and pedagogical culture of a teacher is a constituent of his general culture, which makes the system of values, knowledge, norms, abilities and skills, in relation to realization of scientific pedagogical activity, that is formed or developed in a personality during his pedagogical education and practice and provides at certain terms realization of scientific pedagogical potential within professional activity. The basic functions of professional and pedagogical culture, in our view, are such as: regulative which determines the important role of pedagogical activity in the development of society and its social institutions; value-normative, which gives the estimation of the phenomenon in the sphere of educational activity; communicative which foresees intercourse and exchange experience from innovations and technologies of studies; socializing, which examines professional pedagogical culture through the prism of public values; prognostic which foresees a study and the results of pedagogical activity. Particularly noteworthy among the factors of professional and pedagogical culture of a teacher professional and academic culture of the university, which forms a separate corporate culture of teachers, including specific future careers of graduates – economic.
Опис
Ключові слова
професійна компетентність, професійно-педагогічна культура, педагогічна творчість, самовдосконалення, педагогічні цінності, мотивація, professional competence, professional and pedagogical culture, pedagogical creativity, self-perfection, pedagogical values, motivation
Бібліографічний опис
Миленкова, Р. В. Професійно-педагогічна культура викладача ВНЗ економічного профілю як складова його професійної компетентності [Текст] / Р. В. Миленкова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 1 (45). – С. 331–338.