Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/13905
Title: Уявлення про майбутню сім’ю у підлітків з інтелектуальними порушеннями
Other Titles: Notions Regarding Future Family Among Adolescents with Intellectual Disabilities
Authors: Опалюк, Тетяна
Opaliuk, Tetiana
Keywords: підлітки
інтелектуальне порушення
уявлення про сім’ю
сімейно-шлюбні відносини
підготовка до самостійного сімейного життя
adolescents
intellectual disability
family perceptions
family-marital relations
preparation for independent family life
Issue Date: 2023
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Опалюк, Т. Уявлення про майбутню сім’ю у підлітків з інтелектуальними порушеннями [Текст / Т. Опалюк // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редакційна рада: О. В. Боряк, М. Воскоглу, Л. О. Петриченко та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2023. – Т.11, № 6 – С. 22–26. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol11i6-003
Abstract: Стаття присвячена дослідженню особливостей уявлень підлітків з інтелектуальними порушеннями про сімейно-шлюбні відносини та майбутню сім’ю. Дослідження показали, що уявлення про майбутню сім’ю загалом позначаються на успішності розв’язання окремих проблем у сім’ї, зокрема конфліктних, формуванні реальних соціально-шлюбних відносин. Визначено, що уявлення про майбутню сім’ю – це узагальнений комплекс уявно відтворених образів, який відображає характерні ознаки майбутньої сім’ї, потенційних чоловіка чи дружину та дітей, характер взаємовідносин із ними, особливості організації сімейного життя. З’ясовано, що однією із основних функцій закладів освіти є підготовка молоді до різних сфер самостійного життя, у тому числі сімейного. Дослідження сучасних науковців свідчить про необхідність здійснення спеціальних заходів і залучення фахівців до цілеспрямованого формування уявлення про майбутню сім’ю у підлітків з інтелектуальними порушеннями. Аналіз отриманих даних показав, що осягнення значення і змісту даного поняття у підлітків з інтелектуальними порушеннями характеризується конкретністю, одноманітністю та стислістю, що пояснюється, по-перше, порушеннями інтелектуального розвитку, насамперед, недорозвиненням мисленнєвих операцій. По-друге, складнощі із наданням ґрунтовного визначення поняття пояснюються низьким словниковим запасом підлітків із інтелектуальними порушеннями, адже розгорнуті висловлювання в їхньому активному словнику, як правило, відсутні. По-третє, внаслідок свого віку та відсутності певного життєвого досвіду підлітки з інтелектуальними порушеннями не можуть надати розширену характеристику поняття «сім’я». І, по-четверте, важливою причиною, на нашу думку, є відсутність системи корекційно-розвивальної роботи з підготовки підлітків означеної категорії до майбутнього сімейного життя.
This article delves into the examination of the peculiarities surrounding the notions of family and marital relations as well as the prospective family perceptions held by adolescents with intellectual disabilities. Research findings indicate that perceptions of the future family significantly impact the successful resolution of individual familial issues, particularly conflicts, and the development of real social and marital relations. It is determined that notions about the future family encompass a comprehensive array of imaginatively reconstituted images that reflect characteristic attributes of the future family, potential spouses, and children, as well as the nature of interpersonal dynamics and distinctive features of familial life organization. It is established that one of the fundamental functions of educational institutions is to equip the youth with the necessary competencies for various facets of independent living, encompassing familial contexts. Contemporary scholarly investigations underscore the imperative of implementing specialized interventions and enlisting experts to systematically cultivate future family conceptualizations within adolescents afflicted by intellectual disabilities. Through an analysis of acquired data, it becomes evident that the comprehension of the significance and substance of this concept among adolescents with intellectual disabilities is characterized by specificity, uniformity, and conciseness. These can be attributed, firstly, to the disruptions in cognitive development, primarily attributed to deficiencies in cognitive operations. Secondly, the difficulties encountered in providing comprehensive definitions are linked to the limited lexical repertoire of adolescents with intellectual disabilities, as their active vocabulary typically lacks elaborated expressions. Thirdly, owing to their age and a lack of substantial life experiences, adolescents with intellectual disabilities are constrained from affording an expansive characterization of the concept of "family." Lastly, in our perspective, a significant contributory factor lies in the absence of a comprehensive corrective and developmental framework geared towards preparing adolescents within this category for future familial life.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/13905
Appears in Collections:Освіта. Інноватика. Практика

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Opaliuk.pdf377,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.